14/06/2024
Flytte hjemmefra, muligvis til et opholdssted.
Hej
Jeg skriver på baggrund af at jeg har haft mange problemer i hjemmet, som har været på i flere år. Vi har kommunikationsproblemer, hvor hvis det går godt den ene dag, går det dårligt de kommende 10 dage. Jeg har virkelig fået nok og min kommune har også været indblandet, hvor vi har fået hjælp af MUTO i min kommune. Dog har det kun givet mig mere stress, da jeg har to yngre søskende som ellers er glad herhjemme. Jeg har derfor afsluttet det, selvom jeg ikke ville. Jeg har brug for hjælp. Jeg snyder konstant mig selv om at jeg flytter hjemmefra så snart jeg fylder 18, men jeg har hverken penge eller noget andet til at kunne gøre det. Jeg vil gerne flytte hjemme fra hurtigst muligt uden det påvirker mine søskende og skaber store problemer.
Jeg håber virkelig i kan hjælpe. Altså jeg har været lidt inde og undersøge opholdssteder osv. men mine spørgsmål drejer sig om, det vil gå udover mine søskende? Om det kan være i min kommune og jeg stadig fortsætte min skole, samt komme ud en gang imellem med nogle veninder osv. Jeg ved jeg kan kontakte kommunen og spørger om det, men vil ikke have de ved hvem jeg er, derfor skriver jeg til jer, anonymt.

Svar
Kære pige på 17 år.
Tak for dit brev, det er godt at du skriver og rækker ud.
Det er trist at læse at det forløb som kommunen satte i gang ikke har kunnet bruges af jeres familie. Jeg kender ikke til det forløb som du beskriver som MUTO, og jeg har ikke kunnet finde noget på nettet. Så det må være noget som din kommune har.
Jeg tænker på om kommunen har tilbudt dig noget andet, f.eks. en kontaktperson. Måske det kunne være godt for dig at have en person at tale med og som kan hjælpe dig til nogle strategier i forhold til kommunikation med din familie.
At flytte til et opholdssted er en foranstaltning som kommune skal bevilge fordi du ikke længere kan være i dit hjem. Der skal være betydelige sociale problemer for at en ung bliver anbragt udenfor hjemmet. Jeg kender slet ikke nok til din historie for at kunne vejlede dig om hvorvidt du kan blive anbragt.
Men jeg tænker at du kan bede om en samtale med den socialrådgiver der har iværksat MUTO som du skriver om. Fortælle at det ikke virkede for dig og spørge om du måske kunne blive indstillet til en ungdomsbolig og få hjælp til huslejen indtil du bliver 18 år, hvor du kan søge SU eller modtage kontanthjælp.
Jeg ved ikke helt hvordan du tænker at det vil skabe problemer for dine søskende at du flytter. Du skriver at de er glade derhjemme. Og der er forskel på børn i en familie, nogle er glade mens du har udfordringer.
Så jeg vil anbefale dig at kontakte sagsbehandleren og forklare hvorfor MUTO ikke fungere for dig og at du har brug for hjælp til at starte dit voksenliv. Du har jo den alder hvor nogle flytter hjemmefra.
Jeg tænker at du måske kan skrive til vores chat og der få hjælp til hvad du kan sige til socialrådgiveren i kommunen.
Held og lykke med at komme videre.
Mange hilsner
Brevkassen