19/06/2024
Jeg er kommet ud af et forhold med en, som fik mig til at føle, at jeg ikke var noget uden ham...
Hej jeg er næsten lige kommet ud af et forhold med en dreng som fik mig til at føle at jeg ik var noget uden ham og at det var min skyld vis der skete noget dårligt for ham han har råbt af mig rigtig mange gange han har taget min telefon ud af hånden.
Og så tog han fat i amen og råbte af mig fordi jeg vil gå
Da var en aften hvor han troede jeg havde været ham utro men det har jeg ik.
Så jeg gik ud i køkkenet for og komme væk fra ham men han fyldte efter mig og så prøve jeg og går men så tog han fat i mig og bar mig ud i gangen og holde mig fast der og råbte af mig

Svar
Mange tak for dit brev! Hvor er det sejt at du skriver herind og deler din historie!
Du fortæller, at du lige er kommet ud af et svært forhold. Du beskriver hvordan han blandt andet kunne finde på at råbe meget af dig og tage fat i din arm, hvis du ville gå.
Du beskriver en episode, hvor din kæreste tog fat i dig og holdt dig fast, mens han råbte af dig. Jeg kan forestille mig, at denne oplevelse stadig sidder i koppen - det lyder meget ubehageligt, det du har været udsat for.
Psykisk vold er en form for vold, der udføres gentagne gange gennem ord og handlinger med det formål at kontrollere, manipulere, nedgøre, tilsvine eller styre din adfærd og identitet. I relationer, hvor psykisk vold forekommer, er magtbalancen ofte skæv, hvilket betyder, at parterne ikke deltager på lige vilkår. Jeg lægger især mærke til, at du bekriver at han fik dig til at føle at det var din skyld, at det gik ham dårligt - altså noget du ikke er herre over eller har ansvaret for. Når man er udsat for psykisk vold, sker der en nedbrydelse af den man er og følelsen af ikke at være noget uden den anden er desværre helt normalt. Den følelse kan hænge ved, selvom han er gået fra hinanden. Måske er alt dette noget du kan genkende?
Jeg bliver nysgerrig på, om du har snakket med nogen om det, du har været udsat for? Det kan være ensomt at gå med alene. Måske du har en god ven eller familiemedlem, som du kan tale med?
Vi vil også rigtig gerne snakke med dig om dine oplevelser, og det der stadig fylder. Vores chat og telefon er åben mandag- torsdag mellem kl. 17-20 og 100% anonyme.
Jeg håber på at høre fra dig! Jeg ønsker dig alt det bedste - det fortjener du!
Mvh
Bryd Tavsheden