26/11/2019
Jeg har selvmordstanker
Hej Brevkassen
Jeg er en pige, som virkelige ikke ved hvad jeg skal gør?
Jeg bor ikke hjemme mere, min far blive sur på mig. Så nu bor jeg hjemme hos min farmor, jeg føler at min far er ligeglad med mig. Han spørger ikke hvor det går med mig og jeg vil rigtig gerne hjem igen. Mine følelser er meget indelukket, jeg snakke ikke med nogen om det. Jeg har selvmordtanker og er selvskade, min farmor er meget sur på mig fordi jeg ikke spiser noget. Så jeg har overvejet om jeg ikke bare skulle dø, og sige tak for nu til dem. Jeg har nemlig prøvet alt, for at jeg kunne komme hjem igen og har snakke med min farmor, om hvorfor jeg ikke spise noget. Men de kan ikke forstå mig.
Håber i har noget gode råd til hvad jeg kan gør? (Ps jeg har snakke med Livslinien, men det Hjulpet ikke)
Tak fordi du læse mit brev, og håber det giver mening.

Svar
Kære ven!
Tak for dit brev og tak fordi du fandt modet til at skrive ind til os! Derudover synes jeg, at du er enorm sej, fordi du forsøger at gøre noget ved dine slevmordstanker og selvskadende adfærd.
Det gør mig ondt at læse, at du føler, at din far er ligeglad med dig og at du nu bor hjemme hos sin farmor selv om du egentlig gerne vil hjem igen. Uden at vide hvilke problemer i har haft med din far, vil jeg anbefale at du prøver, at snakke med din far og fortælle hvilke følelser du sidder inde med og at du gerne vil tilbage.
I forhold til din selvskadende adfærd og selvmordstanker skal du vide at det er alvorligt og derfor er det vigtigt at du får hjælp til at kunne håndtere dine tanker og kontrollere din cutting. Uden at vide hvilke problematikker du sidder inde med – udover at du er uvenner med din far – skal du vide at det ikke er løsningen med en selvskadende adfærd
Men det betyder, at du skal turde at fortælle nogen om din selvskade, og hvad der fylder i dit liv. Den bedste hjælp du kan få vil være at du kontakter LMS (Landsforeningen mod selvskade), som hver dag snakker med børn og unge som cutter. Dem kan du både chatte og ringe til, men også få en personlig samtale. Deres nummer er 70101818 og de har åben mandag-torsdag 16-19.
Det vigtigste er at du lader nogen hjælpe dig, da hverken selvmord eller selvskade må være løsningen, selvom alt kan synes svært og hårdt.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Sahine