14/11/2024
Tvivl om den rette studieretning
Hej, jeg er lige startet i 1.g her i Nordsjælland og er blevet meget i tvivl omkring om jeg har valgt den rigtige studieretning. Jeg har valgt Mat/Samf men matematikken er en del svære end jeg lige havde troet og jeg kan slet ikke følge med i, hvad det er vi laver. Men så er dilemmaet om jeg skal skifte gymnasium nu her eller vente helt ind til efter jul med at skifte. Jeg synes bare at det er lang tid med at vente, hvor at det ikke engang er sikkert at jeg kan få skiftet til en anden studieretning, men det er også svært at komme ind på de andre gymnasier i Nordsjælland. Oveni købet er jeg også bange for om alle klasser allerede har et godt forhold og jeg ikke rigtig kan komme ind i det, fordi at jeg ikke var der for starten af. Hvad skal jeg gøre ?

Svar
Hej pige på 16 år.
Det lyder ikke som en nem situation og jeg kan godt forstå at du har brug for nogen at tale med om dette. Vi beskæftiger os dog primært med børn og unge der har været og er udsat for vold, her på bryd tavsheden. Jeg vil derfor foreslå dig at finde en studievejleder eller en underviser på dit studie som nok vil være meget bedre til at råde og vejlede dig i dette end vi er. Du kan evt. også prøve at kontakte ”Headspace” som også rådgiver unge med uddannelses spørgsmål: https://headspace.dk/
Held og lykke med dine studier!
Mvh.
Bryd Tavsheden