01/12/2019
Jeg er trist hver eneste dag
Kære brevkasse jeg er en pige på 14 år og jeg har det virkelig ikke godt jeg er trist hver eneste dag og det vil ikke gå væk jeg føler mig ikke til nogen steder. Jeg cutter rigtig tit og har gjort det siden 6. (går i 8. Nu) jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre af mig selv hver eneste dag tænker jeg på at begå selvmord og har næsten gjort det. Jeg lægger tit planer for hvordan jeg skal gøre det og jeg har mange pine fulde tænker om det. Jeg høre ikke rigtig til nogen steder og det gider jeg heller ikke. Det eneste sted jeg vil være er på mit værelse, på min computer i min ejen lille verden, jeg gider intet andet. Jeg har det sådan hver dag og får lyst til at cutte hårdere og hårdere så jeg til sidst mister for meget blod.... Jeg har virkelig brug for nogle at snakke om det men jeg har ikke nogen jeg kan åpne mig op for. Jeg lyver bare altid og siger at jeg har det fint... Jeg håber virkelig at i måske kan hjælpe mig...

Svar
Kære pige.
Tak for dit brev og for at skrive herind.
Jeg synes at det er virkelig sejt, at du har modet til at spørge om hjælp. Det synes jeg først og fremmest at du skal være stolt af.
Det lyder ikke til at du har det godt og det gør mig ondt at læse at du føler dig trist hver eneste dag og føler du ikke høre til noget sted. Sådan skal du ikke have det.
Jeg ved, at du skriver, at du ikke føler at du har nogen at åbne dig overfor. Men hvis du alligevel skulle have nogle omkring dig enten i din familie, en skolelærer, en venindes forældre eller andre, vil jeg anbefale dig, om du kan prøve at åbne op omkring hvordan du rigtig går og har det.
I forhold til dine selvmordstanker og cutting, skal du vide, at dette er noget du behøver hjælp til at håndtere, da det aldrig løsningen på problemerne. Derfor er det også super flot at du har modet til at spørge om hjælp.
Jeg vil mene at den bedste hjælp du kan få, er i LMS som er Landsforening mod selvskade, som hjælper børn og unge med at håndtere problemer med cutting. Du har både mulighed for at ringe til dem på 70101818 eller at skrive til dem på deres chat rådgivning som har åbent fra mandag-torsdag kl. 16-19
Derudover er der livslinjen som kan hjælpe dig med rådgivning i forhold til selvmordstanker. Deres telefon har åben alle dage fra kl. 11-04 og du kan kontakte dem på 70201201. De har derudover også en chatrådgivning som du kan skrive på mandag og torsdag kl. 17-21 og lørdag fra klokken 13-17.
Jeg håber du har mod på at tage kontakt til en af disse og jeg ønsker dig det bedste fremover.
Emilie