03/12/2019
mig der er den onde?
Jeg er itvivl om jeg er skør eller om han udsætter mig for psykiskvold. Han er den bedste i hele verden. Hvordan kan jeg vide at det ikke er mig der er den onde i forholdet og at det ikke er mig selv der er skyld i det?

Svar
Hej med dig,
Tak for dit brev, det er så godt du skriver. Det er en god evne at have, at kunne række ud når man har brug for hjælp.
Jeg formoder at dit brev omhandler din kæreste. Du skriver at han er den bedste i verden, men også at du er i tvivl om han udsætter dig for psykisk vold.
Du skriver ikke hvad det er han gør eller siger, der får dig til at tænke at det er psykisk vold, så uanset hvad, vil jeg råde dig til at skrive ind til chatten. Så kan du få sat lidt flere ord på og blive lidt klogere på det mønster der er i jeres forhold, samt din egen rolle i det. Chatten har åbent man-fre ml. 16-19.
Der er 2 mennesker i et parforhold og derfor er det godt at du stiller spørgsmålstegn ved dig selv. Selverkendelse er en vigtig evne. Samtidig er det nyttigt at kunne se på tingene fra et bredere perspektiv end ens eget, for at kunne se realistisk på tingene.
Hvis vi har dårlige selvfølelser, kan vi være tilbøjelige til at påtage os skylden uanset årsag. Der ikke noget der er sort-hvidt. Vi mennesker har både gode og dårlige sider, allesammen. Det vigtigste er at vi får taget ansvar og det gør du jo, ved at tage, i hvert fald første skridt, ved at skrive herind.
De bedste hilsner
Nita Johannesen