09/12/2019
Selvmordstanker
Hej jeg har selvmordstanker har prøvet alt for og gøre det bedre men jeg kan ik mine forældre ved det jeg har brænder mig flere gange om dagen fordi det for mig til og føle jeg stadig er der jeg er ik forsvundet i smerten jeg har cuttet et par gange ryger tit hash og drikker hver weekend og og nogle gange i hverdagene jeg har brug for hjælp

Svar
Hej pige, på 13 år
Tak for dit brev, og hvor er det sejt at du har fundet modet til at skrive til os.
Det at du deler dine tanker, er et godt sted at starte, for det at gå med det hele alene er svært. Og det lyder som en meget vanskelig situation du står i. Ved at udtrykke din smerte med ord, kan du måske få øje på de små sprækker, som et ulykkeligt hjerte efterlader, hvorigennem lyset finder vej. Det er det lys, som skal give dig gode grunde til at leve dit liv, og det kræver hjælp - særligt når du bare er 13 år.
Cutting er ofte et tegn på, at man har det virkelig skidt, og det er derfor fantastisk, at du har skrevet til os, og herigennem har bedt om hjælp. Dit hash- og alkoholindtag er også bekymrende, og derfor er jeg glad for, at du beder os om hjælp.
Du forklarer ikke meget om, hvad det er, som du er ulykkelig over. Selvmordstanker kommer sjældent ud af det blå, og vi støtter dig meget gerne, til at få dem på afstand, hvis vi kan. Her i Bryd Tavsheden rådgiver vi voldsudsatte børn og unge - mon det er en problematik, som du kender til? Hvis vold ikke er en del af din baggrund, så vil jeg anbefale dig at skrive til Headspace, der har en chat, som er åben mandag til torsdag kl. 12-18 (www.headspace.dk/chat). Der kan du få hjælp til bl.a. selvmordstanker, selvskadende adfærd, hash- og alkoholforbrug og oplevelsen af, at dine forældre ikke ser dig.
Det er altid godt, at få hjælp af en, som kender dig. Og derfor kan den hjælp du skal bruge også findes hos en voksen, som du har tillid til. Du fortæller, at dine forældre er vidende om at du er ulykkelig og har selvmordstanker, uden at de formår at hjælpe dig. Har du en lærer eller pædagog på din skole, som du kan fortælle hvordan du har det? Eller måske en bedstemor, eller en god venindes mor?
Hvis det er for uoverskueligt, så skal du endelig skrive til vores chat, der er åben mandag til fredag kl. 16-19. Der kan vi sammen finde ud af, hvor du kan få den rette hjælp fremover.
Mange hilsner
Marianne