12/12/2019
Selvmordstanker
Hej brevkasse
Jeg er bange for at fortælle min bedte ven om alt det der foregår lige nu. Jeg tør ikke sige det til ham da jeg er bange for at han ikke vil have noget med mig at gøre hvsi jeg siger det
Mit problem er at min skole vil sende mig til skolepsykolog. Jeg tør eller ikke fortælle ham at jeg har haft selvmordstanker
Kan i give nogen gode råd ?

Svar
Kære du,
Tak for dit brev - og hvor er det godt, at du rækker ud og beder om hjælp. Jeg er glad for at læse, at du skal til skolepsykolog. Også selvom, at du beskriver det som et problem. Det vigtigste er, at du får hjælp ift. selvmordstankerne, og det kan du få hos en psykolog.
Mange mennesker bliver nervøse for, hvordan deres venner vil reagerer, hvis vennerne ser deres svagere sider. Hvis han er en god ven, så støtter han dig selvfølgelig.
Her i Bryd Tavsheden rådgiver vi voldsudsatte børn og unge, og derfor tænker jeg, at du skal have fat i enten Girltalk eller Headspace. Der kan du blive rådgivet om bl.a. frygten for at miste venner og det at gemme så stor en smerte for sin bedste ven.
Det vigtigste er dog, at du får hjælp til at bearbejde selvmordstankerne. Du kan ringe til Livslinien på tlf. 70 201 201, hvis du har brug for anden hjælp end hos skolepsykologen.
Mange hilsner
Sofie