16/12/2019
Mor som kun lige holdes sammen i sømmene
For snart 9 måneder siden gik jeg fra min eks.
Der opstod en situation som gjorde at jeg fik nok, og min mor hjalp mig og min søn væk fra min eks.
Siden har jeg kæmpet med tvivlen fordi jeg stadig elskede ham (troede jeg) og jeg har været ved at komme tilbage mange gange.
Nu har jeg fået så meget afstand fra ham at jeg tydeligt kan se hvor psykisk voldelig han har været. Han er narssicist så det basker og han har holdt mig fanget, manipuleret, nedgjort, kontrolleret.
Blot 3 uger efter fødslen af vores søn tog han på arbejde kl. 7, efter arbejde direkte til personalefest og kom hjem kl 04 stang bacardi og sov til middagstid.
Det har ikke været en aftale at jeg skulle være alene (med kejsersnit, kraftige smerter og en efterfødselsreaktion... og en baby med luft i maven) SÅ LÆNGE.
Derudover havde han fået et nyt kvindeligt bekendtskab som han efterfølgende skrev upassende ting med. Ikke noget nyt da det har været noget han har gjort i hele forholdet... Men vi havde lige fået en baby?!
Det har taget rigtig hårdt på mig at kunne se tilbage med klare øjne og se hvor forfærdeligt det faktisk har været og jeg begynder nu at mærke følgerne af det. kraftigt.
Jeg er deprimeret, stresset og jeg får angstanfald når jeg skal hente min søn efter en weekend hos sin far. For så skal jeg jo se min eks igen. Jeg skal være alene med ham i hans lejlighed.
Det er rigtig svært at håndtere fordi han fortsætter med at holde fast i mig. Have kontrollen. Eller han prøver i hvert fald.
Og det er bare de små ting han gør.
F.eks. i går hentede jeg min søn, jeg kunne se hans nye kæreste var på besøg, men da døren blev åbnet var hun blevet bedt om at gå ovenpå og gemme sig.
Enten ville han gemme hende fordi, ja bare fordi, eller også var det fordi jeg ikke måtte opdage at han har brudt den aftale vi begge har indgået. Netop at den anden forælder lige skal hilse på, før personen begynder at være i vores søns liv.
Men det gælder åbenbart kun for mig og han har igen ikke respekteret mig.
(Helt ærligt.. Hvad for en pige vil gerne gemmes væk når det ringer på døren? Det er jo sygt..)
Nå men konklusionen på min lange besked er at jeg har brug for hjælp. Jeg har brug for at kunne håndtere at hente min søn hos sin far. Og ikke gå og have det skidt en hel weekend fordi jeg ved tiden hvor jeg skal se ham nærmer sig.
Hvad gør jeg???
Hilsen en mor som kun lige holdes sammen i sømmene for sin søns skyld.

Svar
Kære du
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå at du er ved at gå op i sømmene, som du skriver. Du har både dine egne følelser og oplevelser omkring det, du har oplevet med din ekskæreste, og din lille søn at passe på som også bliver en del af jeres konflikt.
Hvor er det godt at du skriver herind og rækker ud efter noget hjælp.
Jeg tænker, i første omgang på din søn og hvordan du, som forælder, finder den bedste løsning til ham som delebarn.
Jeg vil forslå at du eller i begge, dig og din ekskæreste hvis det er muligt, tager en snak med pædagogerne i hans daginstitution. Det er altid en god ide at inddrage pædagogerne.
De kan sætte jer i kontakt med en socialrådgiver, som kender til den slags problematikker. Det ville måske kunne hjælpe med nogle klare aftaler og rammer omkring jeres søn, som din ekskæreste også er nødt til at overholde og respektere. For som du selv skriver, skal jeres aftaler, jo ikke kun gælde for dig, men for jer begge.
Hvad angår dine oplevelser med din ekskæreste, lyder det til, at du følelsesmæssigt er meget påvirket af at have indset hvor dårligt forholdet har været for dig. Det er hårdt at se i øjnene, men det er vigtigt for at komme videre. Og det er vigtigt at du tillader både vrede og sorg i den proces. Du har taget ansvar for at stoppe noget der var dårligt for dig og din søn, og det har du kun grund til at anerkende dig selv for.
Jeg vil råde dig til at kontakte for eksempel, ”Lev uden vold”. De har grupper til folk der har været udsat for vold. Jeg synes at det er vigtigt, at du får noget mere hjælp til at afklare det, du har været igennem. Det kan påvirke selvværdet meget, at blive kontrolleret og nedbrudt, som du beskriver.
Jeg læser at du vil det bedste for din søn og selvom det er hårdt at have et lille barn er du også slidt af at være bekymret og ængstelig omkring din ekskæreste. Jeg håber at når du får hjælp til dig selv, får du mere overskud til din søn.
Jeg ønsker alt godt for dig og din søn
Kærlig hilsen Hannah