18/12/2019
Hvad gør jeg juleaften
Er jeg selv uden om det?
Min mor dater en psykisk voldlig mand, og vi har boet hos ham i et års tid. Vi har endelig fået vores egen lejlighed, og jeg ser en psykolog fra mit traume. Jeg har i lang tid været bange for at få PTSD, og jeg er stadig meget bange for manden. (Især fordi min mor stadig dater ham).
Siden oktober har jeg kæmpet for at han ikke skulle komme her til jul, og i en tid virkede det til at det kun skulle være min mor, bror (18 år) og mig selv, men nu viser det sig at min mor har inviteret sin kæreste + hans forældre. Hun kan ikke få sig selv til at aflyse.
Jeg har en mulighed for ikke at være hjemme til jul, men min bror, som betyder verden for mig, vil virkelig gerne have at jeg bliver, så han ikke er alene.
Min mor har også sagt, at hvis jeg bliver hjemme så behøver jeg aldrig mere at se hendes kæreste.
Hvis jeg bliver hjemme og "power through" aftenen, giver jeg så samtykke til vold? Og er jeg selv uden om det hvis ting går galt?

Svar
Hej 21 årige pige.
Det lyder rigtig hårdt, og som et kæmpe ansvar, at du skal forholde dig til både din mor og bror.
Jeg kan godt forstå, at du stadig er bange for ham, så længe han er i dit liv. Det lyder virkelig ikke rart.
Det er rigtig dejligt, at du har fundet en psykolog, som du kan tale med. Jeg håber, at det er en stor hjælp.
Jeg vil også virkelig anerkende dig for, at du overhovedet overvejer at holde jul et andet sted, og jeg forstår så godt dit dilemma i forhold til din bror.
Husk, at dit liv er det eneste, du har et ansvar for, og at du skal passe godt på dig selv.
Til dine spørgsmål: nej, du giver ikke samtykke til vold, og du er ikke selv uden om det, hvis der sker noget til jul.
Forhåbentlig vil det være en formildende omstændighed, at mandens forældre kommer med.
Måske kan det være en ide, at du taler med din mor om, at hvis der sker noget til jul, så går du, fordi du ikke vil udsættes for mere psykisk vold og heller ikke vil være vidne til, at din mor og bror bliver udsat for det.
Hvis det er en mulighed, kan I tre, din mor, bror og dig måske aftale, at I støtter hinanden i at stoppe manden, hvis han begynder at blive psykisk voldelig.
Du er meget velkommen til at kontakte os imorgen.
Vi har åbent på telefonen og chatten som sidste dag inden julen. Telefonen har åbent fra kl 9-19 og chatten er åben fra kl. 16-19. Du er meget velkommen til at skrive eller ringe til os der, hvis du har brug for at tale mere om det. Det er en rigtig svær situation.
Husk at passe godt på dig selv, og gør det, der føles rigtigt for dig.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Mvh
Caroline