10/01/2020
Han vil gerne bestemme
Min kæreste. Tænker kun på sig selv.
Og har lige pludselig ændret sin måde at være på. Han vil gerne bestemme og det kun hans mening der tæller. Jeg føler mig til side sat og ikke forstået.

Svar
Kære pige på 20,
Du har skrevet til en brevkasse for børn og unge udsat for eller opvokset i vold. Det lyder som om at du har behov for at tale med nogen om det der sker i dit forhold og de følelser det igangsætter i dig. Det er aldrig rart at føle sig tilsidesat. Det er dog ikke sikkert at vi er det rette match. Det kan jeg ikke definere ud fra dit korte brev.
Har du haft talt med en veninde om det? Det bedste vil selvfølgelig være, hvis du kunne tale med din kæreste om det direkte. Har du fortalt ham at du oplever han har ændret sig og hvad det har igangsat hos dig?
Du kan også kontakte girltalk.dk, her er der et åbent frirum til at tale om alt hvad du har på hjertet. Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive til chatten hvis du mener du er udsat for vold.
Uagtet, vil jeg sige at hvis man er i et forhold hvor man er utilfreds og man ikke kan kommunikere med hinanden og gerne vil det, kan man forsøge sig med par-terapi, så man kan lære at kommunikere sammen eller individuel terapi, så man kan forstå sin egen rolle i det destruktive mønster og tage ansvar for det. Og så er der altid en tredje mulighed og det er at bryde forholdet.
Uanset hvordan du vælger at fortsætte din rejse, ønsker jeg dig et liv hvor du lærer at forstå dig selv, så du ikke på samme måde vil komme til at føle dig tilsidesat