13/01/2020
Far er temperamentsfuld
Jeg er en pige på 11 (12 om 4 måneder) år som synes at min far er meget temperamentsfuld.
Det startede med at mine forældre fik mig, så gik min mor fra min far pga. at han ikke kunne styre sit temperament. Nu har han mig og min lillesøster hver onsdag og hver anden weekend. For nylig ville min søster ikke stå op (det var weekend) så han skældte hende voldsomt ud, bagefter tog han fat i min søsters arm og træk hende ud af sengen mens hun skreg af smerte. Jeg kender godt til loven om at uanset hvad må man ikke slå sine børn. Han har også været fuld mens han var sammen med os.
Han har også kørt efter folk, mange gange. En af gangene var lige før min skolehjemsamtale, hvor han kørte efter en ung mand på knallert. Min far sagde at så kunne han (knallertfyren) bare lade være med at være en kylling. Han går også amok når han skælder ud, en af gangene havde min far sagt a han nok skulle tage af bordet så vi kunne se Disney show. Da Disney show er færdigt og min lillesøster er i seng, giver han mig det helt store møgfald og siger at jeg er dum til min lillesøster pga. jeg ikke tog af bordet. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Min far er jo også sød og alt det der, men det er bare rent helvede når jeg er sammen med ham. Min bedstemor har købt sæsonpas til Legoland og tanken om det er jo hyggeligt, men igen han er et rent helvede, og når det kommer til stykket, bliver det hårdt at være sammen med ham så længe.
Min storesøster (vi har samme mor men ikke samme far) gik ned til kommunen da hun blev 12 og sagde at hun ville se sin far mindre. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Hjælp.
Hilsen den triste pige

Svar
Kære pige på 11 år.
Tak for dit brev, hvor du meget flot beskriver de problemer der ved at være sammen med din far, og dine tanker om hvad du kan gøre.
Jeg fik at vide at der var en pige på 11 år, med samme spørgsmål, på chatten i går. Var det mon dig ?
Så jeg svarer dig kort og hvis det ikke var dig der var på chatten, så vil jeg bede dig om at skrive igen, så kan vi give dig flere råd.
Men helt kort så tænker jeg at du skal tale med din mor. Hun ved jo hvordan din far er og hvordan han opfører sig. Du kan måske vise din mor det flotte brev som du har skrevet, og bruge det til at få snakket med hende.
Og ja du har ret i at børn og unge har noget at have skulle sagt om hvilken forældre, de vil bo hos og hvor meget de vil være sammen med den anden forældre. Den snak kunne du og din mor også tage og efter det kan der tages en beslutning om at kontakte Familieretshuset, det er der hvor det bliver drøftet hvor børn skal være efter en skilsmisse.
Og skriv igen hvis det ikke var dig der var i chatten tirsdag.
Mange tanker og hilsner Herdis