15/01/2020
Lever i frygt efter kæreste vold.
Hej Jeg er en pige på 18.
Jeg har en eks kæreste der ikke har behandlet mig særlig pænt, vi var sammen i 22 mdr, vi gik fra hinanden for 7-8 mdr siden, han var mig utro op til flere gange, han slog mig og kørte mig psykisk ned, han har voldtaget mig, og alle de ting han har gjort i mod mig har sat sit sporg i mig, jeg kan ikke sove alene uden jeg vågner i panik og chok, det er lige som jeg får et angstanfald imens jeg sover, jeg kan ikke få vejret, jeg bliver bange og ked af det og det tager lang tid før jeg vågner men jeg er helt ved siden af mig selv når jeg endelig vågner, jeg har ikke rigtig snakket med nogen om det, der er kun 2 der 100 procent ved hvad der er forgået i de måneder jeg var sammen med ham, en af dem er min kæreste, men det er hårdt for ham, fordi jeg har det som jeg har det, jeg er ødelagt meget af alle de ting min eks har gjort ved mig, jeg bliver ked af det ved det mindste, lever i angst for og gå ud for en dør Fordi jeg er så bange for og møde ham, jeg vil ikke kunne se min eks, jeg vil løbe væk og gemme mig. Det er hårdt og leve et liv i frygt for alt og alle og være så ked af det. Imens jeg jeg var sammen med min eks begyndte jeg og skære i mig selv fordi jeg ikke kunne mere. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for og komme videre i mit liv istedet for og leve mit liv i frygt og være så bange for alt.
Hilsen pige der lever i frygt

Svar
Kære pige på 18 år.
Tak for dit brev, det er rigtig godt at du skriver og rækker ud efter hjælp.
Først vil jeg skrive at det er sejt og stærkt at du er kommet ud af forholdet. Det er rigtig godt.
At du får nogle reaktioner nu er meget sundt og endnu bedre at du tager dem alvorligt.
Det er så fint at du har nogle som kender din historie og kan forstå hvordan du har det.
Jeg tænker at du har brug for hjælp fra nogle der kender til reaktionerne og konsekvenserne af vold.
Jeg vil derfor foreslå dig nogle ting:
Du kan ringe til os, og få aftale med en rådgiver som kan tilbyde dig nogle samtaler, enten ved et møde eller via telefon.
Du kan ringe til Lev uden vold. Hotline 70203082.
Du kan tale med din læge og bede om en henvisning til en psykolog.
Jeg håber at du tager fat i næste del. Nu har du åbnet op for din historie, det næste er at få hjælp til at komme videre.
Du fortjener at få styr på dine oplevelser, får det godt og leve et liv uden vold og uden angst.
Mange tanker til dig. Herdis