16/01/2020
Min kæreste er jaloux.
Hej. Min kæreste og jeg har været sammen i 8 måneder nu. Vi bor sammen hjemme ved mig og går også på samme gymnasie. Vi har det ekstremt godt sammen, det meste af tiden.
Mit problem er at han er sindsygt jaloux. Han bliver ekstremt sur hvis jeg står og snakker med en kamerat og han har før tjekket min telefon i gennem flere gange uden at jeg vidste det. Jeg har self. konfronterede ham med det og jeg har prøvet at hjælpe så godt som muligt ift. hvad der vil hjælpe os begge to og hvad han ville have det godt med.
Mit dilemma er at hver gang han bliver agressiv og sur over jeg fx. står og snakker med en dreng, så siger han det er for at beskytte mig og på en eller anden måde formår han altid, at manipulere mig så jeg tror han har ret til sin opførsel. Udover siger han altid efter et skænderi om denne jalousi altid at han vil ændre sin opførsel men det bare ikke sket endnu og det har stået på siden begyndelsen af vores forhold. Ved godt det tager tid at arbejde på sådan noget. Men hvor lang tid skal jeg give ham, indtil nok er nok?

Svar
Kære du.
Tak fordi at du skriver til os.
Puha, det lyder som en hård situation. Du lyder som en utrolig kærlig kæreste, som gør alt hvad du kan, for at vise ham at han trygt kan stole på dig. Derfor lyder det også ekstra ubehageligt, når han tjekker din telefon uden at du ved det, og reagerer aggressivt og surt over at du taler med dine kammerater.
Nogle at kriterierne for psykisk vold er blandt andet vedvarende kontrol og følelsesmæssig manipulation. Begge dele, læser jeg i dit brev. Det bliver selvfølgelig endnu mere forvirrende og svært, når I har det godt sammen det meste af tiden, og han endda lover dig at han vil ændre sin opførsel, når I har skændes. Sidstnævnte giver mig en fornemmelse af at han godt er klar over han går over stregen. Det er et godt tegn på at han har list selvindsigt.
Jeg synes at 8 måneder er lang tid at vente på at han ændrer sig. Det er utrolig hårdt at være jaloux, men det er noget han selv må arbejde med og finde en løsning på. Det er ikke noget en kæreste har ansvaret for at løse for én, og det lyder i hvert fald ikke som om, at du giver ham nogen grund til at være jaloux, eller til at han ikke kan stole på dig.
Et sundt forhold er bundet op på respekt, tillid og kærlighed.
Når du føler at du bliver i tvivl om, hvorvidt han har ret til sin opførsel, så kan en god tommelfingerregel være, at hvis du ikke gør noget, du ikke selv ville have at han gjorde, så har du nok ikke gjort noget forkert. Og så er det helt ok at sige fra, når han prøver at manipulere dig, og fortælle ham at du ikke gør noget galt.
Måske ville det være en god ide for ham, at tale med sine forældre, en terapeut eller en god ven om hans jalousi.
Det kan også være at du kan gøre det samme, og søge støtte hos nogle omkring dig, så du kan blive bekræftet i, at du ikke har gjort noget forkert. Jeg ved godt at det er enormt sårbart at dele med sine nærmeste, når ens kæreste opfører sig urimeligt, men det kan være en kæmpe hjælp, at få nogle øjne udefra på situationen.
I er også begge to altid velkomne til at skrive herind igen. Eventuelt på chatten, som har åbent fra 16-19 alle hverdage. Din kæreste kan også skrive til os og få vejledning og støtte i forhold til sin jalousi, og få nogle redskaber til at handle anderledes.
Håber dette svar kan støtte dig.
Kærlig hilsen Caroline.