30/01/2020
Mange seksuelle overgreb
Hej. Jeg går i øjeblikket og tumler med noget af det jeg blev udsat for i mit 18 år lange forhold jeg havde med en mand som jeg blev gift med da jeg var 17 år. Jeg tror selv det handler om jeg aldrig har fortalt det til nogen. Ikke nok med han nedbrød mig psysisk han gjorde det også sexuelt. Han overskred mine grænser konstant. Jeg har været med til trekant med en pige han havde kendt tidligere. Det var ikke noget jeg brød mig om. Han kunne ved at manipulere mig få mig til at gøre det. Da jeg ventede vores andet barn, var nok en 6-7 mdr henne, vi havde besøg af en kollega og hans kone. Der blev talt meget og sex og pludselig blev det aftalt vi skulle have partner bytte. Da jeg så lå med kollegaen, som jeg ikke rigtig kendte, brød jeg fuldstændig sammen og sagde jeg ikke ville have sex med ham. Han var heldigvis forstående og sagde vi bare stoppede. Jeg er sikker på han forlangte sex senere da gæsterne var gået og vi gik i seng. Det var dagligt han forlangte sex, og havde jeg ikke lyst blev han ved til han fik sin vilje. Jeg hadede det. Følte mig beskidt. Følte det var et overgreb. I weekenderne drak han fra han kom fra arbejdet til han gik i seng søndag aften. Og det var et helvede for jeg vidste han ville have sex i flere timer både fredag og lørdag, han var fuldstændig ligeglad med jeg ikke havde lyst. Hvis jeg gik i seng før ham, og han kom i seng flere timer efter, begyndte han og ta’ på mig og blev ved til han havde fået hvad ham ville. Hvis jeg ikke gjorde som han ville blev jeg beskyldt for at ha’ en anden. Det vidste jeg bare ville fortsætte i flere dage og det magtede jeg ikke så var det i de fleste tilfælde gav jeg efter. Han havde mange sidespring. Jeg vidste det, men efterhånden blev jeg ligeglad med det. Han prøvede at komme i bukserne på alle, ligegyldigt om det var mine søstre eller svigerinder eller venner. Jeg ved ikke helt hvorfor det er noget jeg kommer til at tænkt på så mange år efter. Vi blev skilt i 92. Jeg ved ikke om der er sammenhæng i det jeg skriver, jeg måtte bare af med noget af det. Der er så meget mere, lige nu kan jeg ikke skrive mere. Mange hilsner

Svar
Kære på 62 år.
Tak for dit lange brev. Jeg har slettet dit navn fordi vi arbejder som en anonym brevkasse.
Det er smertefuldt at læse hvordan du i så mange år har været udsat for seksuelle overgreb og seksuel vold, samt at du ikke er blevet respekteret. Det er godt at du ikke længere er i et sådant et forhold.
Jeg kan godt forstå at du har tanker om hvad der er sket, og en smerte over det skete.
Vi er en forening der arbejder med børn og unge og kan derfor ikke tilbyde dig samtaler.
Så mine bedste råd til dig er at du kan kontakte en organisation der hedder Joan- søstrene, du kan læse om dem på nettet. De yder gratis rådgivning til kvinder der har været udsat for voldtægt og seksuelle overgreb. De kan kontaktes på telefon 33 14 74 84 hver mandag og torsdag ml. kl. 18 - 20.30.
Du kan også kontakte din læge og kort fortælle hvad du i dit ægteskab blev udsat for, samt at du har mange tanker om de forskellige hændelser. Og bed om en henvisning til en psykolog, hvor du kan få talt om dine oplevelser.
Jeg håber at det lykkes for dit at få kontakt til mennesker der kan støtte dig og hjælpe dig videre i livet.
Mange hilsner Herdis
.