22/01/2019
Jeg har været sammen med den her fyr i snart 3 år
Hej. Jeg har været sammen med den her fyr i snart 3 år. Eller vi slog op her i slut december. Jeg har prøvet at slå op i over et år nu, og først nu er han gået med til at slå op, da han ellers før tvang mig til at være kærester med ham. Jeg valgte at slå op med ham, da han var utro rigtig tit, selv med mine veninder. Han blev rigtig ofte sur på mig, også over de mindste ting. Han kunne blive sur på mig, over at han havde været mig utro - så vendte han situationen om, sådan så jeg sad og fik skyldfølelse over at han havde været utro. Han er meget ofte voldelig overfor mig, og giver mig ofte trusler såsom han vil dræbe mig, eller min familie. Også kalder han mig tit for en luder, og siger min mor er en luder og jeg ved ikke hvad. Selvom vi er slået op, bestemmer han stadig meget over mig. Jeg tør ikke gøre modsat af hvad han siger, det derfor han ved han har den kontrol som han har over mig. Jeg ved at han er sammen med en ny pige (Hun er ihvertfald meget forelsket i ham, men han påstår han bruger hende for at komme over mig), men alligevel går han og bestemmer over mig, og skal ødelægge mine aftnener hvis jeg hygger mig med mine veninder. Han påstår, at han SKAL bestemme over mig indtil han er kommet helt over mig. Og jeg har endda sagt massere af gange til ham, at hvis vi nu slettede hinanden overalt, kunne det jo hjælpe på det. Men det mener han absolut ikke, og hvis jeg nu blokerer ham overalt - så ringer han på skjult nummer og truer mig, indtil jeg unblokerer ham. Jeg vil så godt ud af dette forhold, og har efterhånden prøvet længe. Jeg har ofte sagt til ham, at hvis han ikke lod mig være, så ville jeg anmelde ham til politiet - men så kommer han med trusler, som gør at jeg bliver pisse bange. (Har før skrevet indtil jer angående dette, for nogle måneder siden. Han er muslim også, og på daværende tidspunkt nævnte i noget med at det eventuelt kunne havde noget at gøre med hans ære, at han truer mig som han gør.) Jeg ved ikke om det er tomme trusler han kommer med, da jeg i alle 3 år altid bare har adlydet hvad han har sagt, også er der ikke yderligere sket noget - da jeg ikke tør tage risikoen.(I skrev sidst at det nok var tomme trusler han kom med) Min veninde har været i lignende forhold, og hun stoppede det ved at stoppe med at gøre hvad han sagde. For eksempel når han sagde:”Du må ikke tage i byen”, så gjorde hun det. Også stoppede han med at være så kontrollerende overfor hende - men det tør jeg simpelthen ikke. Han siger altid at hvis jeg gør noget, uden at have spurgt ham om lov, så vil han gøre dem jeg er sammen med noget, hvilket jeg jo ikke vil have skal ske. Jeg er SÅ træt af at være som hans lille hund.. Jeg ved ikke hvad han kan finde på, da jeg ved at når han først bliver sur - så tænker han ikke over hvem der er til stede. Altså dvs når jeg f.eks gør ham sur, så bliver han så sur og vred at han glemmer jeg er hans kæreste, også går han bare fuld amok på mig. Min familie ved godt vi er slået op, men de har ingen ide om hvad der har foregået i vores forhold de sidste 1,5 år med psykisk og fysisk vold. Jeg tør ikke fortælle dem omkring det, da jeg ikke ved om min familie vil blande sig, også er jeg bange for at min “kæreste/eks-kæreste” kunne finde på at gøre dem noget. Jeg vil for alt i verden, godt ud af dette forhold. Og jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre. Jeg føler jeg sidder fast i et hul, og at jeg aldrig nogensinde kommer videre i mit liv, uden ham ved min side. Jeg er SÅ bange for jeg aldrig slipper af med ham, og mit liv fortsætter sådan her indtil jeg er gammel. Jeg føler mig tit rigtig deprimeret, og tænker tit også over om jeg måske har en depression? Da jeg tit fanger mig selv i at have de dybeste sorte tanker, om død osv. Jeg tænker SÅ tit, om det ikke bare kunne være nemmere at dø, fordi jeg slet ikke kan overskue det her forhold. Jeg har været ked af det over dette forhold i 1,5 år nu, og jeg bliver bare mere deprimeret af at tænke på, at selvom vi er slået op, så bestemmer han ligeså meget over mig. Og det er virkelig det jeg vil ud af.. Hjælp mig..

Svar
Kære pige 17 år, Tak for dit brev! Hvor er det godt at du skriver herind igen, for det viser at du tager dig selv alvorligt. Et fremskridt siden sidst må være, at I ikke er kærester længere, på trods af han stadig har behov for at kontrollere dig. Det lyder alligevel som en meget svær situation du er i - og ikke mindst - har været i de sidste 3 eller måske 1,5 år. Jeg kan næste fornemme hvordan dine grænser langsomt er blevet overskredet, og hvor hvodan du tilsidst er endt i dette følelsesmæssige fængsel. Du skriver at han føler at han har retten til at kontrollere dig, selvom han har fået en ny kæreste, mens han skal komme sig over dig. Jeg kan forstå at hans trusler fortsat fylder fylder meget i dit liv og dette er med til at du ikke har din frihed til at gøre hvad du har lyst til. Jeg tænker det er meget vigtig at du ikke går alene med disse trusler, men får noget støtte fra dine omgivelser til at bryde dette mønster, således at han forstår at han ikke har denne magt over dig. Det er en meget voldsom form for psykisk vold, som du skal ud af, da den åbenlyst gør dig trist og depressiv. Jeg vil derfor råde dig til at tale med nogle personer omkring dig, som du føler dig tryg ved, f.eks. familie, venner eller en skolelære, som kan støtte dig i at adskille dig helt fra ham. Det kan være meget svært at acceptere at man ikke kan gøre det selv, men hvis du skal gøre dig helt fri af ham, må du overbevises om, at han kun truer dig, for at beholde magten over dig. Du kan evt. også henvende dig til etnisk ung, som nu hedder RED, www.red-center.dk, da de har stor erfaring med æresrelaterede trusler. Held og lykke!
Mange hilsner
Camilla