03/02/2020
Min mand er psykisk voldelig
Hej, jeg er i parforhold med en meget manipulerende mand der er hjerneskadet og har med ham 4 børn,samt 1 barn som jeg har med en anden mand. Jeg vil mener at han er typisk sociopat og narcissistic. Jeg vidste slet ikke i starten at manden var hjerneskadet, han skjulte det godt for mig. Når jeg så fik det at vide så var jeg allerede blevet gravid med vores første fælles barn. Og nu har vi manden 4 fælles børn og været sammen i 8 år, og igennem det 8 år har jeg oplevet psykisk vold hver eneste dag stort set, seksuel chikane ind imellem, også lidt fysisk vold. Men sådan var det slet ikke i begyndelsen, manden var meget charmerende i starten. Først når jeg og min dreng flytter til ham efter halvt års forhold så startede det psykisk vold stille og roligt og blev så mere og værre med hver år der gik. Manden har desuden ikke kunnet lide min ældste dreng fra starten af forholdet men det viste han ikke helt i starten. Så min ældste dreng har også desværre oplevet psykisk vold og ignorere og blevet taget fat i fra sin stedfar igennem årenes løb. Børne opdragelsen af børnene 5 har manden stort set forlade mig alene med, han har begrænset deltaget i noget som helst. Han har altid gået bare sin vej når det har passet ham, når han ikke har gider et eller andet. Han har stort set været ligeglad,andre har altid kommet foran os, vi har været i sidste række hos ham i rigtig rigtig lang tid. Vi manden har argumenteret og skændes nærmest hver eneste dag i det 8 år, har nærmest aldrig været enige om noget som helst. Hvis jeg ikke har samme meninger og holdninger som han så råber han og skriger på mig, men manden har rigtig stort temperament som han ikke kan håndtere. Det vil sikkert ingen som kender ham tro på det at manden er et monster fordi han er helt anderledes over for alle andre end sin egen familie. Jeg har tit haft lyst til at forlade manden i mange år men ikke turde, især fordi jeg kommer fra udlandet og har ingen støtte her. Men jeg har støtte fra min familie og venner i mit hjemland, de bor bare så langt væk. Mig og børnene var til ferie i mit hjemland uden manden sidste sommer i nogle uger samt om jul og nytår og det var så befriende og dejligt at være uden manden. Efter ferien tænkte jeg at jeg er nødt til at tage beslutninger og slutter vores forhold, det kan ikke går for langsomt. Men økonomiske bekymringer har hold mig tilbage fra at forlade manden. Men jeg er studerende og hvis jeg forlader manden står jeg uden hus og bil og kun med SU indkomst samt med 5 børn. Og er muligvis i fare om at manden vil prøve at gøre alt til at fjerne forældremyndigheden af mig hvis jeg flytter. Men nu har jeg simphelthen fået nok, manden er started to bebrejde mig om utroskab hver eneste dag per sidst oven på alt andet. Og er jeg klar over det at jeg er nødt til at forlade ham. Men hvad gør jeg og hvordan? Kan man søge om økonomiske støtte til leje af lejlighed? Hvad er første skridt ud af sådan et forhold?
På forhånd tak.

Svar
Kære du
Det lyder som en meget svær og uholdbar situation du er i og godt du nu vil væk.
Da du beskriver, at du ikke har et stort netværk i Danmark og det at du er udenfor vores målgruppe, vil jeg råde dig til at søge hjælp enten hos Grevinde Danner eller LOKK.
Danner: 33 33 00 47 (Ring evt. for rådgivning - det er ét krisecenter i København)
LOKK (LandsOrganisationKvindeKrisecenter): Her kan du se listen over centre i Danmark; https://www.lokk.dk/krisecentre/liste-over-krisecentre/
På krisecentre er der mulighed for opholde sig sammen med sine børn i sikkerhed fra voldsudøveren. Det er også her muligt at få rådgivning i forhold til din situation.
Hilsner
Lotte