05/02/2020
Hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende?
Jeg har den her veninde som bliver slået af sin kæreste. Hun ved ikke selv hvad hun skal gøre ved det og tør ikke rigtig sige noget til nogen om det. Jeg har spurgt lidt ind til det og selvom jeg godt ved det (hun har sagt til mig han kan være lidt voldelige nogle gange) er hun meget tilbageholdende og vil ikke sige noget. Hun tør ikke gå fra ham og han er også 2 år ældre end os. Hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende? Jeg er okay venner med hendes familie og der er ingen familie problemer der hjemme måske kan det hjælpe jeg ved det ikke
Hilsen en dreng der mangler hjælp nu!

Svar
Kære du
Hvor er det stærkt af dig, at du skriver herind og er bekymret om din veninde. Det din veninde er udsat for er ulovligt, og noget der bryder os mennesker ned helt langsomt. Så jeg kan godt forstå, at du søger hjælp til din veninde nu!
Jeg synes næsten, at du giver dig selv svarret, når du skriver, at du er på talefod med hendes familie, og at der ikke er nogen problemer derhjemme. Kunne det måske være en ide at tage en snak med din venindes forældre, hvor du siger, at du er bekymret for hende, og at du håber og ønsker, at de vil være med til at hjælpe hende. Du kunne eventuelt også skrive det i et brev, hvis du synes, det er mindre skræmmende.
Du kan også råde hende til at ringe herind og få en snak med en af vores rådgivere. Hun kan ringe alle hverdage på tlf: 20670506 og få en snak om, hvordan hun bedst muligt kommer videre eller blot for at høre om, hvad andre i hendes situation har gjort. Hvis hun synes, det er overvældende, kan hun starte med at skrive til vores chat, så kan vi skrive anonymt med hende.
Det kan være rigtig svært for din veninde selv, at se hvad der hjælper hende bedst i hendes situation. Tit er man bange for at fortælle det til venner og familie. Derfor er det fantastisk, at hun har en ven som dig, der er opmærksom på hende, og som tør spørge ind til hendes forhold og række ud efter hjælp.
Jeg håber virkelig, at du fik lidt råd med, så du kan hjælpe din veninde.
De varmeste hilsner
Katrine