06/02/2020
Kæreste på 18 år bestemmer
Min kæreste på 18 år bestemmer hvordan jeg skal op føger mig og hvordan jeg skal snakke til folk jeg skal være hjemme vær dag kl 17:30 jeg må ikke have drenge venner jeg må ikke kigge på drenge han har min kode til alt jeg følger mig helt nøgen ikke fordi jeg er det men fordi om jeg skriver med mine veninder eller om jeg skriver til min mor så ser han det nogle gange svare han også på de sms'er jeg får

Svar
Kære pige på 15
Tak for dit brev. Det er virkelig sejt af dig, at du skriver herind og fortæller os, hvad der sker i dit forhold. At du skriver dette brev betyder også, at du har været opmærksom på dine egne grænser, og at du måske tænker, at de er blevet overtrådt?
Du beskriver, hvordan din kæreste kontrollerer og overvåger dig. Det lyder voldsomt og meget ubehageligt. Din kæreste skulle gerne stole på dig og ønske dig alt det bedste, og det indbærer også, at han skal give plads til, at du kan leve dit eget liv. Han er 18, og du er 15, og det betyder også, at der er en masse ting, som han allerede har oplevet, som du først skal til at opleve nu. Jeg tænker ikke at han skal have lov til at fratage dig en skøn tid, hvor du skal opleve en masse med dine venner. Eller hvad tænker du?
Du er ung og jeg er ikke i tvivl om, at du sikkert også synes han er sød og skøn. Men jeg synes du skal tænke dig grundigt om, for jeg kan love dig, at det er massere af søde fyre derude, der ikke har et behov for at kontrollere dig. -For din kærestes grad af kontrol er ikke normalt og det kan være skadeligt for dig, hvis du ikke får sagt fra.
Kunne du måske snakke med en veninde eller et familiemedlem om de her ting? Det kunne måske være rart at få noget støtte og råd, fra nogen der kender dig.
Du er faldet for det gode i ham, men nu har hans grimme sider vist sig. Det er ikke din skyld at han er sådan, og det kunne lyde som om, han måske ikke har det så godt. Derfor synes jeg, at du skal tænke på dig selv, og overveje hvor meget du vil finde dig i og hvor meget af din ungdom, du vil gå glip af.
Du er meget velkommen til at ringe herind også, hvis du vil have en snak med en af vores rådgiver. Vi kan både støtte dig, lytte og give god råd med på vejen. Du kan ringe alle hverdag på tlf: 20670506 eller skrive på vores chat alle hverdage mellem kl. 16-19.
Jeg håber virkelig du har fået modet til at tale med nogen om det og fået lidt tanker med på vejen herfra.
Al held og lykke til dig. Jeg ved, du er sej, for du har skrevet herind. Pøj pøj
De varmeste hilsner
Katrine