13/02/2020
Jaloux kæreste, der vil bestemme
Hej
Jeg står i et lidt forvirrende problem ligenu. Jeg har en kæreste på 10 måned nu, som jeg har været rigtig glad for, men her på det sidste er det som om at mine følelser har ændret sig en del over for ham. Jeg har ikke rigtig lyst til sex mere, at kysse ham eller at putte. Det ligesom at de ting gør, bliver nærmest “irriterende” og lidt træls. Super underligt. men jeg tror det kommer af at han altid bliver sur hvis jeg snakker med nogen bestemte drenge som han ikke kan lide. Men jeg synes det er træls hvis han skal bestemme hvem jeg må og ikke må snakke med. Hvis jeg er i byen, skal han altid skrive til mig og spørge hvor mange drenge der prøvede at score mig og bla bla.. han er virkelig jaloux, og jeg har snakket med ham om det i hvert fald 3 gange, hvor han undskylder og siger “undskyld”, men det som om at det bliver ved. Jeg føler han bestemmer meget

Svar
Kære 19 årige.
Tak for dit brev som jeg synes er helt relevant og jeg kan godt forstå at du er forvirret.
Det lyder som at dine følelser for ham er blevet mindre og mindre, I takt med at du føler at han vil bestemme og styre hvad du skal og ikke skal.
Når andre vil styre og bestemme over ens liv, kan man til sidst risikere at miste sig selv.
Du lyder som om, at du godt kan mærke hvad der føles rigtigt og forkert for dig. Dette er meget vigtigt at holde fast I, så du kan blive ved med at kunne tage valg og gøre hvad der er rigtigt for dig.
Det skal du holde fast ved. Jeg synes at det lyder som om at der er nogle usunde ting I forholdet og det gør det til et ulige værdigt forhold, hvor i ikke bestemmer lige meget.
Mit råd til dig lyder sådan her: Du skal ikke være I et forhold der er ”irriterende og lidt træls” for dig, hvor nogen vil bestemme over dig. Du har prøvet at snakke med ham, men måske er hans jalousi for stor for ham, at kontrollere. Jalousi er noget han selv må arbejde med, så han kan føle sig tryg ved sig selv og andre. Derfor synes jeg at du skal slå op med ham og komme videre med dit liv.
Jeg håber at du kommer godt afsted og holder fast i det, der er rigtigt for dig.
Kærlig hilsen Hannah