20/02/2020
Tro på dig selv, 16 årige pige.
Hej, jeg er her for ca. 1,5 år siden kommet ud af et helt forfærdeligt forhold. Jeg var sammen med ham i 8 mdr. Han var en dreng, med rigtig stort temperament så, hvis jeg ikke gjorde præcis, som han ville have, blev han sur. Når han blev sur, kaldte han mig alle mulige grimme ting og/eller slog, sparkede og skubbede. Han blev ofte sur i offentlighed, hvilket var hårdt, da jeg er dårlig til opmærksomhed, og føler mig meget udsat, når så mange retter deres opmærksomhed hen på mig.
Jeg har aldrig været særlig god til tøsefnidder, så har altid gået med drenge, men det måtte jeg jo selvfølgelig ikke for ham. Det resulterede i, at jeg ikke længere havde nogle venner. Jeg prøvede at slå op med ham mange gange men, hver gang jeg prøvede, blev han sur. Tilsidst lykkedes det mig så, hvorefter jeg ikke rigtig kunne være ved min mobil de efterfølgende 6 mdr., da han blev ved at prøve, at få mig igen. Jeg havde i forvejen ikke verdens bedste selvværd eller selvtillid, men det forhold gjorde det bare meget værre.
Dét, og nok også noget andet fra min barndom, gjorde at jeg fik en rigtig slem depression, som faktisk allerede startede ca.1 måned efter, vi var kommet sammen.
Under min depression havde jeg svært ved at finde ud af, hvem jeg var. Jeg følte ikke, jeg var andet end et omvandrende stykke kød. Jeg havde ingen venner, ingen jeg kunne snakke med det om. For at få følelsen af, at jeg ikke bare var en fiasko, begyndte jeg at have sex med alt og alle. Jeg havde altid bh på og ofte mere, da jeg skammede mig over min krop.
Jeg kom ud af min depression i oktober 2019 og fik så en rigtig dejlig kæreste i november, som jeg stadig er sammen med. Han har lært mig at elske mig selv og min krop. Og vigtigst af alt, så har han vist mig, hvordan det er at være glad.
Jeg bliver dog ofte i tvivl, om det bare er spil fra galleriet. Jeg har været så langt nede i så lang tid, at jeg har svært ved at forstå, hvordan det hele kunne vende så hurtigt.
Spørgsmålet er bare, skal jeg være bekymret? Eller skal jeg bare regne med, at han virkelig elsker mig, og at det er det, der har vist mig, at jeg er god nok?

Svar
Kære 16 årige
Tak for dit brev. Det er så velskrevet og jeg får indtryk af, at du er en klog, indsigtsfuld og rigtig dejlig person.
Det du fortæller om dit forfærdelige forhold, berøre mig meget, men det jeg hæfter mig mest ved er at du godt vidste at det forhold var dårligt for dig. Du fik slået op og holdt fast i, at i ikke skulle være sammen mere. Det er flot! Du skriver at du, i forvejen ikke havde meget selvværd og jeg tænker at der er endnu mindre tilbage når du er blevet behandlet sådan. Du har været i voldeligt forhold, både fysisk og psykisk, det kan være meget nedbrydende og svært at komme sig efter.
Selv når du beskriver den efterfølgende periode, som bestemt lyder rigtig svær. Men du beskriver at det var for at kompensere for noget andet. At du manglede venner og nogen at snakke med. Det er så vigtigt at have venner og sociale netværk, det har alle mennesker brug for, så det er ikke mærkeligt at du har søgt ”kontakt” gennem seksuelle forhold.
Til dit egentlige spørgsmål vil jeg sige, at alt det dejlige du beskriver som at elske din krop og at være glad, det kan ingen tage fra dig. Det er din egen fortjeneste, og vi alle har brug for nogen til at hjælpe og vise os vejen af og til. Jeg tror ikke at du kunne opnå disse fantasiske følelser, hvis du ikke følte dig sikker og jeg tror at din fornemmelse for hvad der er godt og forkert, er helt rigtig. Du vidste jo godt, at dit gamle forhold var dårligt for dig, du havde det ikke godt.
Når det er sagt, har det du har været udsat for, været meget belastende og det kan være en god ide at få noget professionel hjælp til at bearbejde de oplevelser du har haft. Det er helt fint at få hjælp når man er glad og oven på.
Du er velkommen til at ringe til Bryd Tavsheden i dagtimerne og få nogle samtaler med en professionel rådgiver på tlf 20 67 05 06.
Du skal gå med din mavefornemmelse, den tror jeg er en rigtig god indikator for hvad der er godt og dårligt for dig. Så tror jeg du kan blive ved med at være glad og elske dig selv. Hold fast i det, det er så vigtigt!
Kærlig hilsen Hannah