04/03/2020
Veninder siger det et usundt forhold
Hej brevkasse.
Mine veninder siger at det ikke er et sundt og godt forhold jeg er i. Jeg synes at han er det sødeste og gør mange ting for mig, men han vil ikke have jeg hat drengevenner eller kontrakt til nogle drenge. Dette har jeg det lidt svært med. Jeg har også kortet kontakten med 2 venner siden vi mødtes.
Men udover det synes jeg vores forhold er godt men jeg er i tvivl om jeg kan være i sådan et forhold hvor man skal bestemme over hinanden på den måde.
Håber i kan hjælpe mig

Svar
Kære du
Tusinde tak for dit fine brev.
Det er super sejt af dig, at du tager dine veninders ord til dig og reflekterer over det forhold du er i.
Det kan være svært ikke at gå i forsvarsposition, når nogle kritiserer os eller dem vi elsker, så det er super flot, at du i stedet har taget hendes ord ind og har brugt dem til selv at mærke efter.
Du skriver at din kæreste ikke vil have, at du ser dine drengevenner, eller har kontakt med drenge. Du skriver også, at du bliver i tvivl, om du kan være i forholdet, hvis I bestemmer over hinanden.
Jeg kan godt forstå, at det må svært at finde rundt i dine følelser, når du både elsker din kæreste men også kan mærke, at hans krav er urimelige og sårende.
Jeg synes, at du skal se dine veninders kommentarer som en invitation. Brug dem og tal med dem om de ting, du oplever. Det kan være rigtig rart at få sagt det højt og på den måde kan du også bedre finde frem til, hvad der er ok, og hvad du ikke synes er ok. Tag derefter en snak med din kæreste og fortæl ham, hvilke ting der gør dig ked af det, og hvilke ting du ikke vil være med til. Hans kontrol kan skyldes mange ting, så du bliver nødt til at snakke med ham om, hvorfor han er bange for, at du ser dine drengevenner.
Jeg kan ikke vurderer om jeres forhold er sundt eller usundt, men i et ligeværdigt forhold giver man plads til at man hver i sær kan se sine venner og forblive den man er. Så mærk efter og vov dig ud i at tage en ærlig snak med din kæreste. Du skal i hvert fald være i et forhold, hvor du både føler dig elsket og respekteret.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Held og lykke med det.
De varmeste hilsner
Katrine