13/03/2020
Svigt og spørgsmål
Hej Jeg har et par punkter jeg håber i kan hjælpe med.
1: Jeg har i min barndom oplevet at jeg havde samleje med min søster. Dette skete i en ung alder hen over et års tid. Vi har det godt med hinanden i dag og jeg tror ikke det er noget der har betydning i vores normale hverdag. Jeg er dog nervøs for om jeg burde konfrontere hende om det. Det er jo vel noget vi burde snakke om.
2: Mine forældre var fraskildte i hele min barndom, hvorfor jeg så boede ved min mor. Jeg oplevede, paradoksal nok, at min mor var voldig fysisk mod mig, og at min far var voldig psykisk mod mig - for at skulle ramme min mor.
Jeg har taget afstand for et par år siden med min far, så Jeg ser ikke ham mere, da han heller aldrig har udvist den store interesse for mig i hans liv. Min mor viser derimod interesse for mig og mit liv, men jeg føler desværre bare et ALT, ALT for stort svigt fra hendes side. Jeg ved godt at hun elsker mig, men jeg bliver irriteret bare ved at snakke med hende i 5 min.
Jeg overvejer at droppe forbindelsen med hende også, ville dette være okay?
3: Jeg har efterfølgende fundet ud af at min biologiske far er en anden. Denne mand vil ikke have at jeg kontakter ham, hvilket jeg synes er usselt og uværdigt, men det er også okay, for jeg vil faktisk ikke rigitgt have ham i mit liv, da det kun ville skabe flere problemer for mig og mine realationer. Jeg ønsker dog at finde ud af om der ikke er en eller anden form for menneskerettigheder der kan spille ind her? Det er ikke fordi jeg søger nogen form for hævn, men mere et symbol til andre mennesker. Han har vidst hele hans liv at han var far til mig og snydt sig igennem det. Jeg synes ikke at det er retfærdigt at man kan sætte et barn til verden og så ikke stå ved den handling.
Jeg er, under omstændigheder, godt på vej op i livet og prøver på at fuldføre en uddanelse. Dog kan jeg nok aldrig komme udenom at jeg er et mælkebøttebarn som er meget ødelagt indeni. Jeg synes ikke at det kan være retfærdgit, at han kan gå og "nyde sit liv" mens han har sat et barn til verden og så bare skider på dette barn.
4: Jeg ønsker også at høre om man kan ligge sag mod kommunen for omsorgsvigt? Jeg har flere gange gennem min barndom været ved kommunen og søge hjælp, sagt til dem i en alder af 15 at jeg gerne ville væk fra min mors hjem, været anholdt som 16 årig og alligevel er jeg bare gået forbi systemet uden at få deres hjælp. De burde have taget hånd om barnet, faktisk om hele familiens børn, men det gjorde de ikke.
For mig er det foruroligende at vide hvordan min barndom har været og at jeg har kunnet vokse op uden at de har ville tage god nok hånd om det. De har 100% svigtet i den sag og det ville man kunne se, hvis man tjekker op på retspapirerne og alt andet der er indskrevet gennem min barndom.
Jeg håber I kan give 4 gode svar tilbage til mig.
Tak for at I bruger tid på at hjælpe alle de unge der er i dette forum og tak fordi I gør en forskel for disse unge!
"Kan man ændre et verdenssyn for et barn, så kan dette barn ændre hele verden".

Svar
Kære dreng på 18 år.
Tak for dit brev og dine spørgsmål. Jeg vil forsøge at yde dig rådgivning, så godt jeg kan. Mange af dine spørgsmål er svære at give èt kort svar på.
Så jeg tænker også om du vil ringe til os ? Så kan vi tilbyde dig telefon kontakt, hvor dine oplevelser kan drøftes mere dybdegående end et kort svar i brevkassen. Du kan finde vores telefon nummer på vores hjemmeside. Du kan fortælle at du har skrevet til brevkassen.
Spr. 1, hvor du skriver om samleje med din søster, da I var unge. Du skriver dog ikke hvilken alder I havde. Du skriver at du ikke har nogle problemer med jeres handlinger, og samtidig læser jeg at det fylder i din erindring. Jeg kan oplyse dig om at det ikke er så udsædvanligt som du måske tror og det kan ske i familier hvor børn og unge ikke får tilstrækkelig omsorg og opmærksomhed fra de voksne.
Måske skulle du tage en rolig snak med din søster, ikke konfrontere hende, som du skriver, men roligt starte en snak, måske spørge hende om hvad hun husker og så tage snakken derfra.
Spr. 2. Jeg tænker at det har været hårdt og utrygt for dig at vokse op med både fysisk og psykisk vold fra begge dine forældre. Har du haft nogen i dit liv som du har talt med om dine oplevelser. ? Jeg tænker at det kan være godt at få bearbejdet oplevelser om vold.
Nu skriver du at du ikke ser din far, og du overvejer at stoppe kontakten til din mor.
Det er selvfølgelig dit valg, jeg tænker at du måske skulle tale med din mor. Hvis I kunne få talt sammen, kan du måske tale med hende om de oplevelser du har haft med hende og din far. Og måske kan snakken også omhandle den biologiske far som du ikke har kontakt med.
Spr 3. ved du noget om de aftaler der måske er truffet mellem din biologiske far og din mor. ? For hans ansvar og mangel på samme har en betydning i forhold til de aftaler der kan være truffet mellem dem. Måske har han ikke villet have kontakt, måske måtte han ikke. Generelt er jeg enig med dig i at mennesker skal tage ansvar for børn som de er forældre til, dog kan der ligge noget i de enkeltes historier, der gør at billedet af det skete, er andreledes end det vi først ser.
Spr. 4 Det er meget svært at svare dig på. At sagsøge det offentlige er en lang og tung proces. Du har helt tydeligt haft nogle oplevelser, hvor du bad om hjælp og ikke fik det. Og det er ikke i orden at børn og unge ikke får hjælp. Om kommunen har handlet galt, er svært at vide. En kommune vurderer hver enkelt sag og det kan være svært at vide hvad de lagde vægt på. Jeg forstår godt din vrede og frustration og tænker at du kunne bede om aktindsigt. Det betyder at du kontakter den kommune, der har haft din sag og beder om kopi af alle dokumenterne i din sag. Så kan du måske læse hvad de har gjort og hvorfor de har handlet som de gjorde. Vær opmærksom på at det kan tage noget tid, da de ikke arbejder på kontorerne lige nu.
Jeg håber at mine svar har givet dig nogle nye tanker. Og som jeg skrev, så kan du ringe til os, så kan vi tale sammen og finde flere nuancer til at du kan bearbejde de oplevelse som du har haft.
Mange tanker til dig. Herdis