01/04/2020
Min fætter rører ved mig
Jeg er en pige på 12 år.
Jeg har en dejlig familie. Jeg har også en masse fætre og kusiner, som alle bor langt væk (nogle i Sverige). Selvom de alle bor langt væk, har vi stadig et tæt forhold. I december måned, skulle mine forældre, min storesøster og jeg, til julefrokost hos min mormor. Det er altid super hyggeligt. Der var en masse af mine forældres venner. Min farbror og tante var der også, sammen med min fætter E (15 år), K (18 år) og F (19 år). Mine fætre er altid super rare, men også lidt irriterende nogle gange. Det er ok. Nå men lad os spole lidt. Min fætter E sad inde på et værelse (altså i min mormors hus), og kiggede i telefon. Jeg satte mig ind til ham, og sad også og surfede på nettet, samt skrev med mine venner. Lige pludselig slukkede han lyset. "Hvad laver du?" sagde jeg. "Jeg kan bedre lide det sådan" svarede han. Jeg tænkte bare ok. Senere begyndte han at kilde mig. Han lagde sig med ryggen ned i gulvet, og fik mig til at vælte ned over ham, så jeg lå med maven ned til hans (mave). Han killede mig igen, men kom til at tage mig på brysterne. Jeg sagde "omg", med et nervøst grin. Jeg forsøgte at rejse mig, og kom til at slå mit knæ ned i hans skridt. Han jamrede, og sagde at det gjorde pisse ondt. Jeg sagde undskyld, og trak mig tilbage. Totalt akavet. Senere kunne jeg mærke hans fod rage mig i skridtet. Han sagde at han bare gjorde gengæld. Så tændt jeg lyste og sagde "wtf!" og fin ud af rummet. Jeg prøvede at "grine" i mens jeg sagde det, for at signalere, at jeg synes at han var latterlig. I virkeligheden synes jeg at han var dybt ubehagelig. Min fætter K kom stormende hen til døren da jeg var ved at gå ud, og spurgte hvad der skete, på en meget rolig og nyskerrig måde. E svarede og sagde, at han havde slået en prut. Resten af aftnen ignorerede jeg ham bare. Der var også en anden gang hvor vi besøgte min farbror og tante. Jeg var inde på E's værelse, og sad med min telefon. Han kom ind, og "flirtede" med mig. Han lagde sig derefter oven på mig. Så spurgte han mig om ting som "Har du haft om sex i skolen? Ved du hvordan man kysser? Ved du hvad sex er? Ved du hvordan man får børn? Kan du lide sex?". Jeg prøvede bare at joke mig ud af situationen. Jeg sparkede lidt til ham så jeg slap fri, og gik så ind til mine forældre. Han er også tit glad for at kramme mig, hvilke jeg ikke bryder mig om. Jeg har tydeligt sagt til ham at jeg ikke bryder mig om det, og flere gange sagde jeg stop eller lad være til ham, men med et smil på læben, da jeg ikke helt vidste hvad jeg skulle gøre, og var chokeret. Jeg tænker tit på det, og det gør mig meget ked af det. Hver gang jeg tænker tilbage på det, får jeg et sus i maven, og skammer mig lidt. Jeg har prøvet at sige det til min mor for sådan et år siden, men hun mente bare at E jokede, og bare var en forvirret teenager. Så derfor er det ikke en mulighed at snakke med mine forældre. Mit spørgsmål er, om det er et overgreb, og hvad jeg I såfald kan gøre ved det?
Mvh en super ked af det, og forvirret pige.

Svar
Kære pige på 12 år
Det er flot at du skriver ind til Bryd Tavsheden og søger hjælp til den situation du står i.
Det lyder rigtig ubehageligt at din fætter overskrider dine grænser på den måde. Det er rigtig godt at du har skubbet din fætter væk og sagt fra. Ligeledes at du er gået til din mor og fortalt hende om det, også selvom hun ikke har taget det seriøst.
Din fætter udsætter dig for seksuel krænkelse ved at prøve at røre dig intime steder og stille dig seksuelle spørgsmål. Dette er enormt grænseoverskridende og jeg kan godt forstå at du får et sus i maven og at du bliver ked af det.
Du har absolut intet at skammer dig over og det er IKKE din skyld. Det din fætter gør er ikke okay og det kan være han skal have noget hjælp.
Er der nogle andre voksne du har tillid til du kan dele det med, hvad med din far? En skolelærer?
Du er meget velkommen til at skrive eller ringe ind til os, så kan vi rådgive dig ydeligere. Du kan ringe ind til os mandag-fredag fra 14-16 på telefonen +45 20 67 05 06 eller skrive til os på vores chat mandag-fredag fra 14-16.
Pas rigtig godt på dig selv og de bedste hilsner herfra.
Julie