02/04/2020
udsat for psykisk vold
Hej,
Jeg ved ikke om i kan svarer på det her men min mor er netop lige blevet skilt fra min far som har udsat min mor og mig for psygisk vold hele mit liv og siden min mor blev gift med ham.
Men siden han flyttede er der dukket flere nye ting og situationer frem som jeg ikke var klar over at min mor har været udsat for.
F.x. Har hun fortalt mig om en ting der er sket gentagende gange som jeg er i tvivl om er overgreb. Hun har nemlig haft sex med ham selv om hun ikke havde lyst og hun var bange for at gøre ham sur. Og så har hun også gjort det for at min far ikke ville blive sur på mig. Han har nemlig blevet sur på mig hvis hun ikke ville være sammen med mig.
Jeg vil bare rigtig gerne vide om det er overgreb min mor har været udsat for.
Hilsen pige på 15 år.

Svar
Kære piga på 15 år,
Tak for dit brev. Det er godt du skriver. Det er tydeligt at læse ud fra dit brev at du er bekymret på din mors vegne og det kan jeg godt forstå, ud fra det du skriver. Det må sætte en masse ubehagelige tanker igang hos dig.
Uanset hvad der er sket mellem din mor og din far, er det ikke din skyld.
Du vil gerne vide om din mor har været udsat for et overgreb og det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med, da jeg ikke ved nok om situationen. Det lyder som om at det er dét hun har oplevet og det ville være godt for din mor søge at få noget hjælp til at håndtere det. Dit brev tyder på, at hun har behov for at få talt om det og det er ikke den bedste løsning at hun taler med dig om det. Du har rigeligt med dine egne bekymringer, som bør få fokus.
Dine forældre er lige blevet skilt og du nævner at I begge har været udsat for psykisk vold, men du skriver ikke så meget om hvad det handler om.
Det må have påvirket dig en del, når det er hele dit liv det har stået på. Mit råd til dig er at skrive eller ringe herind i vores åbningstider og måske være lidt mere nysgerrig på hvordan det har påvirket og stadig påvirker dig, alt det her?
De bedste hilsner
Nita