17/04/2020
Min kæreste bestemmer
Min kæreste bestemmer hvad jeg må og ikke må, har en del veninder jeg ikke må snakke med, fordi hun tror der kunne blive noget mellem mig og en af dem, og det kan slet ikke ske, vi har en søn sammen og jeg elsker min kæreste, men kommer bare til og tvivle på om det skal være os når jeg ikke må ses/skrive/ringe eller snappe med dem fordi hun er er bange for jeg er hende utro, hvad skal jeg gøre,

Svar
Kære unge mand på 26,
Tak for dit brev. Jeg forstår din åbenlyse frustration. Den situation du står i er uhensigtsmæssig og begrænsende. Det er sådan, at når vi i Danmark er blevet 18 år, så er vi voksne i den forstand at vi nu bestemmer over os selv. Vores forældre bestemmer altså ikke længere over os.. Og det er der heller ingen andre der gør, medmindre vi lader dem.
Din kæreste bestemmer kun over dig, fordi du lader hende bestemme. Jalousi er ødelæggende for enhver relation og det er din kærestes ansvar at få kigget på det, hvis det er noget hun ønsker at arbejde med. Du skal kunne skrive, ses og ringe sammen med dem du vil. Så jeg kan godt forstå dine tvivl. De er velbegrundede.
Du skriver ikke hvor længe I har været sammen og om det altid har været sådan. Jeg synes du skal skrive eller ringe herind og evt. blive lidt klogere på din situation. Og ellers tag fat i en ven eller måske nært familiemedlem og få snakket det igennem nogle gange. Uanset hvad, er det godt du stopper op og tager status.
Her er nogle spørgsmål du kan tænke lidt over:
Hvilket slags parforhold ønsker du at være i?
Hvad er det for nogle værdier du ønsker at videreføre til jeres fælles barn omkring parforhold og måden man behandler hinanden på?
Har du haft snakket med din kæreste om alt det her og hvor begrænsende det er for dig?
Hvis du ønsker et forhold med gensidig respekt, er du nødt til at starte med at respektere dig selv og tage ansvar for din situation. Og det er præcis hvad du gør her, tager ansvar for din situation og dine egne behov. Så du er på rette vej. Nu må du være vedholdende, for der er noget inde i dig, der ikke har det godt i det parforhold og den eneste måde det kan blive bedre på eller ændre sig, er ved at gøre noget aktivt for det.
Jeg ønsker dig alt det bedste,
Nita