26/04/2020
Eks. kæreste er truende
Jeg skriver, da jeg ikke længere kan finde ud af, hvad jeg skal gøre med min 23-årig ekskæreste, som jeg endelig slog op med for cirka en uges tid siden.
Sagen er at vi aftale for 2-3 dage siden, at være venner, uden at kneppe med andre, men tilgengæld med hinanden, hvis det lystede. Jeg gik med til aftalen om sex, fordi jeg tænkte at når han spurgte om det, så kunne jeg sige jeg ikke havde tid og komme udenom den. Selve aftalen fandt jeg på, med at være venner, da jeg i baghovedet ved at jeg aldrig kommer af med ham. Han bor i samme by som mig, og har truet mig med mange ting, som fylder meget i mig efterhånden. Grunden til jeg også slog op var pga den psykiske vold og tilsidst lidt fysisk vold også.
Mit problem er at jeg ikke ved hvad jeg skal stille op, når han nogengange skriver at vores aftale er ligemeget og dit og dat, hvor han herefter begynder at true mig med ting igen, hvor jeg bloker ham af og til når det sker, fordi jeg ærligt er bange for ham og min værrste frygt er at han gør min familie noget, eller mine venner når han ser mig med dem.
Jeg har i princippet beviser på besked, hvor han skriver at han skal dræbe mig og m.m. Men jeg har ikke meldt ham endnu, da jeg ikke har lyst til at udsætte ham for det, da jeg ved jeg vil få alle hans venner efter mig, men på den anden side kan jeg mærke at jeg er tæt på. Dog har jeg sagt til ham at jeg kun melder ham, hvis han gør noget når han ser mig.
Her i dag har jeg tænkt på at jeg gad at have en kniv på mig til selvforsvar, når jeg møder ham, og bliver bare helt skør. Jeg har blokeret ham på Snapchat og nu har han min Instagram at skrive over, hvor jeg har spurgt ham om det endelige svar.
At hvis han ikke vil være venner og ende det hele på en god måde, så blokere jeg ham, for så betyder det han vil ødelægge mit liv, som han kontant nævner. Men hvis han siger han ikke vælger være venner, så har jeg bare ikke mere at gøre end at vente og se hvad der sker...? Men så skal jeg fjerne alt kontakt med ham, hvis han vælger ikke at være venner for ellers truer han mig hver eneste dag, så det er vel det rigtige fra min side at gøre, hvis jeg ikke vil blive skør i hovedet, for jeg har selv tænkt tanken at slå ham ihjel, så jeg slipper for ham

Svar
Kære pige på 17 år.
Tak for dit brev, hvor du meget godt giver en beskrivelse af et forhold hvor der er vold og den frygt som du har i forhold til din eks kæreste og tankerne om hvad han kan finde på at gøre.
Først vil jeg skrive at det er super flot at du er gået fra ham. Også selvom du gjorde det ved at være lidt snu. Nemlig med at I stadig skulle have sex, men at du ville finde på undskyldninger. Jeg forstår godt at du har gjort det, for du er jo bange for ham. Problemet er så at han måske kan finde på at " kræve" at aftalen holdes.
Jeg tænker at du skal helt væk fra det forhold, det er ikke godt for dig at være i sådan et forhold. Og også komme væk fra et venskab.
Nu ved jeg ikke hvor stor byen er, som I bor i og om du kan undgå at se ham, eller hvad du kan gøre for at beskytte dig selv hvis du ser ham.
At være sammen med venner og familie er en god ting. For selvom han truer dig, så er det de færreste der overfalder andre mennesker ude på gaden.
Jeg ved jo ikke om han kan blive dømt, hvor mange beviser du har. Og måske har han noget andet hos politiet, der gør at de tager sagen rigtig alvorligt. Og du er bange for at hans venner vil komme efter dig. Og det handler jo også om hvem de er. Er de store kriminelle fyre, måske i en bande eller er de hans venner som er seje i deres eget selskab. Igen så skal der meget til at overfalde folk på gaden.
Jeg tænker at det er vigtigt at du taler med dine venner og din familie og fortæller at din eks har truet dig og at du er bange. Måske skal du flytte hen til nogen eller nogen flytter til dig. Og så skal du ikke gå rundt hvor du kan møde ham og hans venner og ikke gå i byen hvor de er.
Jeg tænker også at jeg synes du skal tale med os, enten via chatten, som har åbent mandag til fredag 16-21 eller telefonen på 20670506. Så kan du beder fortælle om hvad du kan gøre for at passe på dig selv og drøfte om du skal melde ham.
Jeg håber at du kontakter os, så vi kan hjælpe dig videre.
Mange tanker Herdis