27/04/2020
Hjælp til at komme videre
hej, jeg er en pige på de 16 år, snart 17.
jeg er lige kommet ud i forhold med denne her fyr, han havde fuldstændig kontrol over mit liv som f.eks. hvem mine venner var, jeg måtte ik snakke med andre drenge eller om andre drenge, skulle sender billeder af hvem jeg var sammen med. Han styrede det hele, alt hvad jeg sagde eller gjorde, hvis jeg nu havde en anden holdning end hvad han syntes var jeg bare dum eller idiot. Han skulle altid se ned på mig, og ædelægge mig langsomt. Han fik mig til at føle at jeg ikke var god nok, at jeg ik duede til noget, og at jeg bare var grim
Men han havde selvføligelig også gode dage, gode dage hvor han ga mig komplimenter, var sød, og kærlig.
Når han var sammen med sine venner, blev jeg også set ned på. Han skulle altid tale ned til mig, og hans venner grinte bare af det, for de vidste jo ik hvad der forgik.
Min veninde hev fat i mig og spurgte om mig og hans forhold fungerede. Jeg sagde jo bare ja, for det fungerede jo for mig. Eller, det troede jeg.
Nogen gange hvis jeg faldt i søvn før ham havde han taget min telefon, kiggede gamle beskeder igennem, taget screenshots, endda beskeder med mine forældre. Han havde ogs kigget hele min kamerarulle igennem, for at se hvad jeg havde der.
jeg var fler gange blevet beskyldt for utroskab og meget andet, men jeg havde aldrig været utro.
mig og ham havde været sammen i et år, og min familie begyndte at ku mærke de mistede mere og mere af min personlighed.
mig og ham slog op for tre uger siden, og jeg er stadig ligeså ked af det. jeg føler ik mit liv hænger sammen mer, jeg føler mig tom uden ham og jeg føler ik jeg er noget mer. han har fuldstændig ødelagt glæden for mig, og glæden ved at elske. Jeg føler ik jeg ka noget uden ham, og jeg prøver endda stadig at få ham tilbage, for det er jo ham jeg elsker. Det er jo ham jeg vil ha.
jeg har også flere gange fået at vide af ham at jeg ikke ar særlig pæn uden makeup, at han kun vil mig for krop og meget andet. men så 10 minutter efter elskede han mig, sagde han ihverfald.
han har flere gange også svinet mig til i en halv time i streg, uden jeg havde gjort noget forkert. mens hvis jeg gjorde noget forkert, truede han med at slå op. Bare generelt trusler om mine venner eller andet.
jeg ved virkelig ik hva jeg ska gøre af mig selv mer, virkelig hjælp.

Svar
Kære pige på 16, snart 17 år.
Først og fremmest vil jeg rose dig, for at have taget beslutningen om at forlade forholdet. Af hvad jeg kan læse i dit brev, så lyder forholdet, som et til tider meget usundt forhold og det er derfor super sejt af dig, at du har haft modet og styrken til at bryde med det.
At slutte et forhold er altid hårdt. Et kæresteforhold er fuld af mange nuancer og som du selv nævner, så har der også været gode stunder i forholdet. Det er derfor meget normalt og helt okay, at have brug for tid til at sørge over det endte forhold efter bruddet. Hvor langt tid det tager at kommer over, er meget individuelt, men en ting er sikkert - det bliver bedre på et tidspunkt.
Jeg tænker, at det bedste du kan gøre, er at sørge for at have nogen at tale med. Nogen som du kan være ærlig omkring dine følelser overfor, men også nogen som kan støtte dig i beslutningen om at bruddet var den rigtige beslutning.
Dette vil også kunne hjælpe dig til, at få dit selvværd på rette køl igen.
Med tiden vil du indse at du er god nok som du er, og at du fortjener en sød kæreste, som kan se at du perfekt som du er.
Hvis du har lyst til det, har du desuden mulighed for at ringe til foreningen i dagtimerne på tlf 20670506. Her vil du kunne få tilbudt et samtale forløb med en rådgiver.
Jeg ønsker dig held og lykke og alt godt fremover.
Mange hilsner
Cat