02/05/2020
Noget om grænser
Hej
Jeg vil rigtig gerne vide noget om grænser
Min kæreste, lytter aldrig til mig og skruer op for sit tv på højeste lyd, når jeg snakker til ham og han kun vil se nyhederne..Jeg beder ham om at skrue ned..da jeg har brug for at tale med ham og han skruer højere op..imens han kigger mig i øjnene.
Han håner mig ved altid at tiltale mig som prinsessen med mange behov....og han taler til mig med seksuelle toner altid.
At jeg er fræk osv..eller vil du lege med mig...Han kritiserer mig når jeg fortæller at jeg har brug for hans opmærksomhed...at jeg er for meget og kræver for meget..Han tager nogen gange ikke telefonen når jeg ringer og jeg er altid usikker på om han er der når jeg ringer...Han hævner sig på mig....tit..ved at vende ord mod mig..så kan du lærer det osv...Han siger altid at han har det så hårdt og at han er så trist...og at jeg ikke kan forvente noget af ham..når jeg kontakter ham...Skal altid lige noget andet..vaske op...handle...osv.hsn smider bare røret på uden at sige farvel.det gør mig så ked af det hele tiden og jeg ved ikke om det er sundt for mig at være i mere. Er det her psykisk vold?

Svar
Kære 25 årige, tak for dit brev.
Grænser er et meget relevant emne og jeg er glad for at du tager det op. Det er vigtigt at tale om og vide mere om.
Det er vigtigt at kunne mærke hvor ens egne grænser er, og sige fra når de bliver overtrådt og sådan set helst inden, så man ikke gør noget, man ikke har lyst til. Ellers risikere man at miste sig selv. Det kan få betydning for vores selvværd. Man kan blive usikker, som du skriver og det kan give dårlig livskvalitet. Det er også vigtigt at respektere andres grænser så der kan skabes tillid som skal går begge veje.
Det lyder som om at det er din kæreste, der har brug for at få sat grænser over for hans nedladne opførelse og at det er dig der skal sætte dem. Du skriver at det gør dig ked af det hele tiden og det synes jeg er bekymrende. Det skal føles godt og du skal være glad I dit forhold. Det er det, vi skal bruge grænser til, som en slags kompas så vi kan mærke efter om det her er godt eller skidt. Jeg synes at et forhold skal kunne rumme både det gode og det svære. Hvis det kun er svært er det alt for hårdt arbejde for dig at være i.
Du spørger om det er sundt for dig at være I mere, mit råd er, at du faktisk har mærket efter og det du mærker er Ikke rart eller godt for dig. Om det er psykisk vold synes jeg er svært at svare på, men du bliver ikke taget alvorligt, han opfører sig provokerende, er nedladende og det påvirker dig, meget forståeligt, psykisk. Det er synes jeg er mere end rigeligt til at sætte en grænse for hvad du vil være med til.
Så søde du, kom ud af det forhold. Brug dit liv på noget der gør dig glad. Jeg tror at du vil komme ud af det stærkere, fordi du respektere dig selv ved at sige fra over for et forhold der gør dig ked af det.
Kærlig hilsen Hannah