03/05/2020
Min mor kritisere og nedgør
Min mor hun kritiserer mig og kalder mig for meget.
Hun siger altid, Du skal altid have det bedste..eller hvis jeg køber blomster, de blomster kan mærke du ikke har givet mig med kærlighed...Hun nedgør mig hele tiden og har fortalt min bror at jeg er syg..Hun svinger rigtig meget og jeg ved aldrig om hun er glad eller sur...Hun forventer at jeg besøger hende flere gange om ugen og ringer tit..og jeg er begyndt at hade det..når jeg tager afsted mod hende...tænker ofte at jeg kan gå igen efter et par timer. Da jeg var yngre, kastede hun ting efter mig eller låste mig ude..og kontaktede mig ikke i flere måneder...Hun ødelagde vores juleaften ved at være ked af det og trist og min bror og jeg vidste at vi skulle passe på for nu var mor vred igen.
Min bror var hendes søde dreng og jeg var den uartige..og han har set på i mange år..hvordan hun skældte mig ud eller der bare var dårlig stemning da hun ofte følte at jeg kiggede forkert eller ikke ønskede at tale kun om det hun ville.
Min bror og jeg har valgt ikke at se hende..Vi kan ikke mere, men jeg har dårlig samvittighed..Hvad skal jeg stille op?
Venligst

Svar
Kære du, tak for dit brev.
Det lyder som godt nok som en hård barndom, med uforudsigelig og ustabilitet. Det er ikke sundt for nogen børn. Forældre må godt være vrede og kede af det, men det er aldrig børnenes ansvar. Det skal man selv kunne håndtere eller få hjælp til, når man er voksen.
Jeg kan godt forstå din frustration, synes næsten jeg kan læse fortvivlelsen og sorgen i dit brev.
Din mor har både kastet ting efter dig og ignoreret dig samt lavet åbenlys forskelsbehandling på dig og din bror, hvilket jeg tænker ikke har været rart for nogen af jer. Det er en meget nedbrydende behandling du har fået og jeg synes det er rigtig godt at du nu søger at få noget hjælp.
Når dig og din bror har valgt ikke at se din mor, tænker jeg at det har været nødvendigt valg for jer, fordi det har været alt for svært at beholde kontakten. Hvis i ikke havde gjort det, ville det hele bare fortsætte og det kan man ikke holde til, som du skriver. Jeg kan godt forstå dit valg og jeg ved godt at det kræver styrke, hold fast i at du ikke vil leve med din mors manipulation. Nu er det dig der er voksen og du tager ansvar for dit liv, godt gået!
Mit råd er helt sikkert, at du skal have noget mere hjælp til blandt andet at håndtere den dårlige samvittighed du beskriver så du kan passe på dig selv og gøre hvad der er bedst for dig så du kan få et godt liv. Jeg tænker at der er mange af de ting du har oplevet fra din mor, der påvirker dig. At blive ignoreret kan havde meget alvorlige konsekvenser, især for et barn.
Jeg synes at du skal ringe herind til Bryd Tavsheden på tlf 20 67 05 06 og få nogle samtaler med en professionel rådgiver. Du skal nok blive taget godt imod og jeg synes at det er vigtigt at du får noget hjælp.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen Hannah