04/05/2020
Bange for eksmand
Hej skønne mennesker 🌷
Jeg er desværre havnet i den situation at min eksmand (jeg har været skilt i 14 måneder) i onsdags har fundet ud af at jeg har en kæreste. Det er han mildest talt ikke glad for og er begyndt at stalke både mig og ham og truer med diverse voldshandlinger deriblandt også drab. Jeg er meget utryg ved situationen især fordi at vi har et fælles barn på 3 år så jeg kan ikke bare forsvinde. Jeg har været i kontakt med politiet som siger at en anmeldelse vil eskalere situationen og jeg vil helst ikke have at der sker min søn noget. Jeg er meget i vildrede her og aner ikke mit levende råd.
Jeg har fået sat alarmer op derhjemme og vil i den forbindelse spørge jer om man kan købe en alarm man kan have i lommen?

Svar
Kære kvinde på 32.
Det lyder som en rigtig ubehagelig situation du er havnet i - særligt fordi at i har en søn sammen.
Jeg synes faktisk, at du skal kontakte politiet igen. De burde kunne give dig mere vejleding om hvordan du helt konkret skal forholde dig. De kan desuden udlevere en overfaldsalarm som giver en høj hyletone ved udløsning.
En anden ting du skal gøre, at at gemme alle beskeder, trusler osv, da de vil være beviser, såfremt der på et tidspunkt skal oprettes en sag.
Nu skriver du ikke noget om hvorvidt jeres søn er mærket af situationen, men jeg kan ikke undgå at tænke, om der mon skal en sagsbehandler fra Familieretshuset indover, ift overlevering ved samvær? Det er i hvert fald noget du kan have i tankerne.
Hvis du har brug for yderlig rådgivning synes jeg du skal prøve at kontakte Lev uden vold. De har en god hjemmeside og en døgnbemandet telefon, som kan give råd og vejledning.
Deres hjemmeside er www.levudenvold.dk og nummeret til deres døgntelefon er 1888.
Jeg ønsker dig held og lykke fremover.
Cat