11/05/2020
Jeg ønsker ikke at være bestemmende
Hejsa. Jeg søger råd/vejledning og håber virkelig i kan hjælpe mig.
Jeg er kæreste med verdens dejligste dreng, som virkelig gør mig lykkelig. Der er bare et problem. Han vil gerne ryge hash. Han ryger ikke meget. Kun nogle gange med året. I min opvækst har jeg lært, at det er meget forkert at ryge. Denne tilgang tog jeg med mig ind i gymnasiet, men var desværre ikke stærk nok til at fastholde den. Jeg fik en kæreste, som røg hans. Han sagde til mig, at hvis jeg ikke rød hash ville han slå op med mig. Jeg begyndte derfor at ryge hash. Begge mine forældre var uhelbredelig syge, og han var derfor en meget vigtig person for mig. Min mor boede på dement plejehjem og min far tabte kampen til kamp, da jeg gik i 3.g. Det var en rigtig dårlig periode af mit liv og jeg skammer mig utrolig meget. Jeg var ikke i stand til at sige fra og gjorde ting jeg ikke er stolt af. Når jeg tænker tilbage på denne periode ser jeg mig selv som en meget svag person.
Idag er jeg stoppet med at ryge, og har det rigtig godt. Jeg føler jeg er blevet meget klogere og jeg føler mig sej, forbi jeg kan sige fra. MEN jeg får det psykisk og fysisk dårlig når min kæreste ryger hash. Inden vi blev kæreste havde jeg svoret, at jeg ikke ville være sammen med en hash ryger igen. Jeg ved godt, at det i dagens Danmark er meget normalt at ryge hash, men jeg ved også at der findes utrolig mange kloge mennesker som ikke gør den slags.
Jeg har fortalt ham om min holdning til hash, og hvorfor det påvirker mig så kraftigt. Han siger han forstår, at det gør mig ked af det, men han siger også at det ikke kan sammenlignes. Han synes jeg prøver at bestemme over ham. Jeg har ikke lyst til at bestemme over ham, da jeg godt ved dette kan føre til et usundt forhold. Men jeg bliver så ked af det over han ikke kan undvære at ryge de gange om året, når han ved hvordan jeg har det.
Han synes ikke det skal gå ud over ham, at jeg har haft en dårlig fortid med det. Jeg ved godt man kan arbejde med ting og ændre på ting, men jeg synes faktisk ikke det er urimeligt at bede ham om at lade være med at ryge hash. Det er ulovligt og det er skadeligt. Han siger til mig, at hvis er et ultilmation for mig, at han ikke ryger hash, så kan vi ikke være sammen. Jeg ønsker ikke at slå op med ham, men jeg ved simpelhen ikke hvad jeg skal gøre for at få det bedre. Jeg har få ondt i maven og føler jeg er ingenting værd for ham. Det skal siges, at han ikke ønkser at vi skal slå op, men han mener jeg skal ændre min holdning. Jeg skriver til jer da i er professionelle og jeg vil lytte til jer. Jeg er en urimelig? Hvornår må man bede hinanden om ting i et forhold og hvornår må man ikke? Jeg ønsker ikke at være bestemmende, men ved heller ikke hvordan jeg skal få det bedre i min krop og acceptere at betyder så meget for ham at ryge.
Puha ved ikke om den her besked er til at forstå, men nu prøver jeg at sende den.

Svar
Kære pige på 22,
Mange tak for dit brev, hvor er det dejligt at du skriver til os. Det gør mig meget ondt med dine forældre, det må virkelig have været svært for dig. Hvor er det sejt at du er et sted i dag, hvor du har det rigtig godt, og har lagt din fortid på hylden, som på mange måder lyder til at have været svær for dig.
Det lyder til at du virkelig er havnet i et dilemma. Du fortæller at du på den ene side har en kæreste som du er rigtig glad for, mens du på den anden side er meget imod hans lyst til at ryge hash. Og det forstår jeg godt med den fortid du har og her vil jeg tilføje at du INTET har at skamme dig over.
Helt overordnet, så tænker jeg at det er vigtigt at man i et forhold kan tage hensyn til hinanden, men din kæreste har ret. Og vi bestemmer ikke over andre end os selv. Derfor kan du ikke bestemme hvad han må og ikke må. Du kan altid stille krav. Men så skal du også være forberedt på konsekvensen og i dette tilfælde, har han givet udtryk for, at hvis du stiller ham dét krav, så vælger han at gå.
Dvs. hvis du ønsker at være sammen med ham, så er du nødt til at skabe en accept af at han ryger hash engang imellem. Uden accept, vil det her drive dig ud i nogle uhensigtsmæssige tankespiraler, der ikke er nyttigt for dig, ham og jeres relation. Og med din fortid, vil jeg anbefale dig at få noget hjælp til at håndtere de svære følelser, der ligger og styrer de holdninger og tanker, der hindrer dig i acceptere det. En psykoterapeut eller en psykolog.
Det vil også være fint at få indgået nogle aftaler omkring det. Måske kunne en mulighed være at han ikke gør det når du er i nærheden, eller I ikke er sammen når og efter han har røget, så kan det måske være lettere for dig at sætte tankerne til side.
Jeg håber at du finder den rigtige løsning for dig, og ønsker dig det alt det bedste
Katrine