24/05/2020
En jeg kender bliver slået
Hej
Jeg går på efterskole
I dag har en fra min gang fortalt mig og 2 af mine gode venner, at han bliver slået derhjemme. Han fortalte mig at ingen måtte vide det. Men virkede, ud over det, næsten ligeglad. Han er meget for sig selv normalt og ikke en jeg snakker meget med. Han sagde også at, efter han var begyndt at slå igen. Slog hans far næsten ikke længere. Og hans mor var ligeglad. Kan bare ikke holde ud at ligge inde med den viden uden at gøre noget. Men vil på den anden side ikke misbruge den kæmpe tillid han har vist over for mig og mine venner. Hvad vil i foreslå jeg kunne gøre?

Svar
Hej og mange tak for dit brev.
Jeg kan godt forstå at du ikke kan holde ud at ligge inde med den viden, som du skriver, Og jeg synes at du gør det helt rigtige, ved at skrive til os. At vokse op i hjem hvor man bliver slået, kan måske godt blive en ”hverdags ting” men det er aldrig i orden eller lige meget. Så når han fortæller dig og dine venner om det, er det måske fordi at det er for svært at gå med alene i længden. Det kan ikke undgå at påvirke en person og måske er han blevet slået hele hans barndom. At slå sin far er ikke noget man ønsker som barn, det er noget man gør som sidste konsekvens tror jeg, og at opleve at ens mor virker ligeglad er et kæmpe svigt. Jeg mener helt sikkert, at han trænger til at få noget hjælp. Vold er nedbrydende og ødelæggende og det er ulovligt at slå sit barn.
Det jeg vil forslå at du gør nu, er at fortælle ham om Bryd Tavshede og anbefale ham at ringe på telefon 20 67 05 06 eller skrive til chatten som er åben søndag til fredag fra kl 16-21, så skal vi nok prøve at finde en løsning og hjælpe ham. Hvis han sikke synes at det er en god ide, må du nok tage fat i en lære fra efterskolen og fortælle hvad du ved. Jeg ved godt at det kan føles som et tillidsbrud, men det kan også være et tillidsbrud ikke at gøre noget. Du gør det for hjælpe ham og det er vigtigt at han får noget hjælp. Jeg synes at det er helt okay, at du tager fat i en lære sammen med dine venner som også ved det, hvis det er nemmere for dig.
Jeg håber at du kan bruge disse forslag og at du kan nyde det sidste af dit efterskole år. Du skal have et kæmpe klap på skulderen for at skrive dit brev og reagere på at nogen bliver udsat for vold, det er der nemlig ingen der fortjener.
Kærlig hilsner Hannah