24/05/2020
Min bedste vens far, slår hende
Hejsa
Jeg er en dreng på 16 år. Min bedste vens far slår hende, hvis hun ikke gør, som han siger, og det er mere end bare et enkelt slag. Da hun skrev det til mig, havde hun mærker mange steder, ondt i hele kroppen og svært ved at bøje sin ryg pga. det.
Hun tør ikke selv skrive af frygt for, at hendes far skulle finde ud af, at hun har skrevet. Han tjekker tit hendes telefon, computer og lignende for bl.a. at se, om hun har nogen kontakt med drenge. Det har hun, men har formået at holde det hemmeligt i… ja, altid.
Hun siger selv, at hvis hun selv havde skrevet til jer, og hendes far fandt ud af det, tror hun, han ville konfiskere telefon, computer og lignende og køre hende i skole hver dag. Han ville måske også møde op i frikvartererne. Kort sagt ville han holde øje med hende… eller hvad man nu kan kalde det. Det er nok lidt mere end “holde øje med”.
Hun bliver slået omkring 1 gang om ugen og det har varet hele livet. Det tidligste hun kan huske er, da hun var 9 år gammel.
Hendes familie er muslimer og meget religiøse. Hun må som sagt ikke have nogen kontakt med drenge (heller ikke bare venner), og hun må heller ikke gå til fester eller drikke alkohol. Hun har gjort alle 3 ting, uden at de ved det. Hvis hendes forældre skulle finde ud af det, ved jeg ikke, hvad de vil gøre ved hende med hensyn til vold, men hun vil muligvis blive sendt til sit hjemland, Afghanistan. Jeg ved godt, det lyder virkelig urealistisk, men det kan godt ske. Hun har haft en veninde, som kom i plejefamilie, men efter 1 år blev hun sendt til Iran (de skulle vist på “ferie” med den gamle familie, men hun blev efterladt dernede). Derfor tænker vi, at hvis hun skal i plejefamilie, skal hun INGEN kontakt have til sin gamle familie overhovedet. Er det muligt?
Hun er vist villig til at fjerne al kontakt med familien. Hun vil selvfølgelig helst kunne beholde sin familie, men det er måske ikke muligt at ændre på, at faren slår hende, når han selv er vokset op i en kultur, hvor det bliver set som “i orden”. I ved nok bedst, om det i denne situation er muligt eller en god idé at prøve at ændre på det.
Jeg ved ikke, om det er smart at tage kontakt til lærerne, fordi de måske tager kontakt til familien. Det ved jeg ikke om er en god idé, fordi jeg lidt frygter, hvad de vil gøre ved hende, hvis de finder ud af, at hun har sagt noget til nogen.
Hun skriver tit, at hun føler sig utryg. Det er også pga. andre ting, men det hænger nok sammen med hendes familie. Hun har også skrevet et par gange, at hun ville ønske hun havde en normal familie og et normalt liv.
Hvad tænker du/I, man kan gøre?
Hilsen en dreng og sin ven 🙂

Svar
Kære dreng og gode ven.
Jeg kan godt forstå at du er bekymret, der er godt nok mange utrygge ting i din vens liv. Det er virkelig godt at du tager kontakt til os og prøver at hjælpe hende.
Jeg skal gøre mit bedste for at give dig et hjælpsomt og brugeligt svar. Det lyder som om, at hun godt ved at du skriver herind, på hendes vegne, det er godt. Så tænker jeg at hun er klar til at få noget hjælp, til hendes hårde og svære situation.
Det er godt at hun har dig og jeg tror at hun for brug for dig mere end nogensinde den næste tid. Jeg vil anbefale, at hvor i nu beslutter at henvender jer omkring hendes situation, gør i det sammen. Det er forbudt at slå børn i Danmark, men det sker desværre både i etniske familier og i etnisk danske familier. Alle fortjener at få hjælp med sådan en situation.
Mit første forslag er at hun låner din tlf og ringer til os, så kan hendes far ikke se opkaldet. Tlf nr er 20 67 05 06. I kan ringe mellem kl 10 og kl 15 og tale med en rådgiver.
Vi opfordre også tit til at snakke med en lære eller en anden fagperson som i har tillid til. Jeg er helt med på, at hun er bange for at der bliver taget kontakt til familien, så derfor skriver jeg at det skal være en, i har tillid til og som kan forstå vor alvorligt det er.
Jeg har også fundet en hotline som rådgiver og har mere viden om etniske unges problemer. De hedder RED Rådgivning og har tlf nr 70 27 76 66. Måske er det, det bedste bud lige nu. De kan bedre svare på dine spørgsmål omkring at blive sent til sit hjemland osv, det ved jeg slet ikke nok om, desværre.
Jeg tænker at det er en ordentlig mundful for jer begge og måske skal du involvere dine forældre, hvis du har brug for det.
Jeg håber at i finder den bedste løsning og husk at både dig og hende er velkomne til at skrive eller ringe til os igen, hvis i har brug for mere råd.
Kærlig hilsen Hannah