14/06/2020
Jeg er bange for, jeg ikke bliver mig selv igen
Min far prøvede at voldtage mig. Mens jeg sov. Har snakket med politiet og alt det. Mine venner og veninder syntes at jeg har ændret mig siden. Jeg er enig. Jeg kan ikke genkende mig selv. Jeg er bange for at jeg ikke bliver mig selv igen.

Svar
Kære pige på 14 år, tak for dit brev.
Det er rigtig godt at du skriver herind fordi, det er rigtig vigtigt at reagere på det du har været udsat for.
Jeg kan ikke helt læse mig til, om du har snakket med andre end politiet, og jeg synes det er godt at du har snakket med dem. Men om dine venner ved det eller de bare gør dig opmærksom på at du virker anderledes, ved jeg ikke. I hvert fald er det vigtigt at du snakker med nogen om det og en psykolog kunne være et godt bud.
Dine grænser er blevet overskredet, både fysisk og psykisk, det er det, som du nu oplever som at du ikke kan genkende dig selv. Det er kroppen der fortæller at den har været ude for et overgreb.
Du kan kontakte din læge og derigennem få samtaler med en psykolog.
Din sundhedsplejerske på skolen kan også hjælpe dig til at få nogen at tale med, eller vis du har en lære eller en anden voksen, som du har tillid til, kan det være en god ide at åbne op til dem.
Du kan også kontakte ”Center for seksuelle overgreb”.
Når man har været udsat for sådan en voldsom oplevelse, sætte det sig i en. Jeg kan godt forstå at du er bange for ikke at blive dig selv igen, som du skriver. Det du har været udsat for kan ikke slettes eller fjernes, desværre. Men jeg tror, at med samtaler og hjælp fra en psykolog, kan oplevelsen måske komme i bagrunden og ikke fylde så meget hos dig hele tiden. Du er dig og det vil du altid være, også selvom du har oplevet noget grænseoverskridende og alvorligt. Det kan tage noget tid at få følelsen tilbage af, at du er dig igen.
Jeg ønsker dig alt det bedste
Kærlig hilsen
Hannah