23/06/2020
Datter bliver enormt klemt og påvirket
Hej
Jeg mødte faren til mit barn i 2002 .jeg var 22 og boede for mig selv i en by tæt på flyvestationen i Karup. han var 24 og boede stadig hjemme.både han og jeg var faglærte håndværker og havde job. Kort efter det første møde begyndte den psykiske vold. Han ville bestemme over min tøjstil.
Herefter fuldte hændelser hvor han tog kvælertag på mig. Undskyldte og ville så købe et hus med mig i den by (bestående af 2500 indbygger) han kom fra. Byen lå ca 45 min kørsel fra min lejlighed. At flytte og købe hus med ham afslog jeg. Han manipulerede med mig (det skulle han komme til at gøre mange gange efterfølgende) og datter meldte sin ankomst i efteråret 2004. Mens jeg ventede min datter smadrede han forruden i min bil for at skræmme mig. Jeg fraflyttede min lejlighed og han og jeg flyttede sammen i en lejlighed i Herning . Volden forsatte med trusler der skræmte mig. Jeg mistede min handlekraft . Min datter er under et halvt år og flere gange vidne til vold. han smadre dele af mine ting i lejligheden. Han hiver min datter ud af mine arme og slår mig. Jeg har flere gange blå mærker efter hans vold . Min datters adfærd ændre sig negativt .jeg gør forholdet over. Min datter bor herefter 7/7 ordning . Volden ophører ikke. Faren smadre en pizza ud over min bilforude mens min datter og jeg er i bilen. Han flår døren op hvor min datter sidder og er truende og skræmmende i hans adfærd overfor hende. Min datter og jeg kører skræmte fra stedet. Mens min datter er på samvær hos hendes far har han stoffer liggende i børnehøjde og er så fuld at han ikke kan tage vare på hende. Hun er skræmt. Jeg får trusler og beskeder om at han vil komme på min bopæl og tæske mig ,min kæreste uagtet at min datter er på samvær hos mig. Mens min datter er på samvær hos mig smadre han en dør på min bopæl. Min datter husker tydeligt dette. Hun overværer flere gange vold. Jeg henvender mig til kommunen med bekymring for min datter. kommunen regerer ikke på henvendelsen om volden. Efter 1år får jeg en skriftlig undskyldning fra kommunen . Under sagen ved kommunen får jeg trusler fra min datters far. Gående på at jeg ikke må udtale mig for så vil han begå vold og tæske mig eller mine bekendte. Midt om natten bliver jeg kimet ned af ham . Dette sker også om dagen. Han bliver truende , når jeg dater andre mænd. Han siger flere gange at han vil tæske min kæreste. I forhold til min datter gør jeg alt for at have et godt samarbejde . Dette besværlig gør han ofte. Min datter bliver enormt klemt og påvirket. Min datter bliver truet med at han ikke vil betale en konfirmationsfest til hende hvis ikke hun gør som han vil have det. Sådan forsætter det frem til idag eksemplerne er mange. Jeg er ked af det på min datters vegne . Jeg håber at et år på efterskole vil gøre hende godt .

Svar
Kære du
Tak for din lange og uddybende beskrivelse af dit forhold til din ex-kæreste og datters far. Det lyder som om, at du har været i et meget voldsomt og ubehageligt forhold, der har været fyldt med både fysisk, psykisk og materiel vold. Du skriver ikke noget spørgsmål, men jeg tænker, at du har haft behov for at skrive din historie og komme af med nogle frustationer.
Ud fra det jeg læser kan jeg høre, at du virkelig bekymrer dig om din datter, og det kan jeg godt forstå. Hun er blevet mærket af det voldelige hjem, hun har været vidne til under sin opvækst. Jeg ved ikke, hvad kommunen har sagt, men hvis I har fået en undskyldning, tænker jeg også, at der ligger en åbning til at genoptage sagen. Så skulle i måske gå til kommunen igen? Skal faren til din datter have et tilhold? Jeg synes i hvert fald, at du skal tage det meget alvorligt, når han, efter I har slået op, stadig kontakter jer og udsætter jer for stalking og vold i den grad. Jeg tænker I skal kontakte politiet!
Jeg synes det lyder som en rigtig god ide med efterskole. Så kan din datter få lov til at komme i nogle sundere rammer, hvor hun ikke skal være bange, skræmt og føle sig klemt.
Jeg tænker også, om du måske skal tænke på dig selv og opsøge noget professionel hjælp? Det du har gået igennem sætter sine spor. Og måske kunne det være rart for dig at få noget hjælp, så du kan være en god mor for din datter , når hun kommer hjem fra efterskole.
De bedste hilsner
Katrine