27/06/2020
Psykisk vold
Hej
Jeg er en pige der er meget i tvivl om jeg er blevet udsat for psykisk og emotionel vold. Da jeg blandt andet var lille vil min far true med at smide alt mit legetøj eller min iPad ud Hvis jeg ikke gad gøre som han sagde. Nogle gange blev de også smit ud. Min mor kunne tit finde på at true med at smide mig og min lillebror på børnehjem. Og det var altså ikke useriøse trusler. Om som 5-11 årige trode man altid på det. Vi fik og får stadig tit afvide at vi ikke er kloge og er en finansiel byrde det er lidt det eneste vores far siger Til os. Godt nok i jokes men det gør stadigvæk ondt. Nu hvor jeg er ældre vil min altid mor vide hvor jeg er, hele tiden på dagen og hvad jeg laver og hvis jeg ikke kommer hjem efter skole elsker jeg ik min familie og hun kunne ligeså godt dræbe sig slev siger hun. Hun Tjekkede os altid min konto og hvad jeg bruger mine penge på selvom jeg sagde hun skal stoppe. Og 1 gang blev jeg os smidt hjem udefra fordi jeg ik kom hjem efter skole. En anden gang smadrede hun også en tallerken på mit værelse lige ved siden af mig, og da jeg blev stille og bange sagde hun “hvad?, nu lader du bare som om jeg er den værste mor nogensinde”. Er alt dette en from for psykisk eller emotionel vold?

Svar
Kære pige på 18 år.
Tak for dit brev, det er flot af dig at du skriver.
Der kan tit være en diskussion om forældre opdrager eller om de udsætter deres børn for psykisk vold.
Men når jeg læser dit brev, så tænker jeg at du er blevet og stadig bliver udsat for psykisk vold.
Det er helt urimeligt at dine forældre har smidt dine ejendele ud og at der er blevet talt så nedværdigende til dig og din bror. Jeg tænker også at din mors kontrol overfor sin 18 årige datter er et udtryk for en social kontrol, som ikke er i orden.
Så du har helt ret, jeg tænker at det er psykisk vold.
Har du nogen som du kan tale med ? Måske andre familiemedlemmer, bedsteforældre eller en tante ? Nogle som måske også kunne sige til dine forældre, og lige nu din mor, at en 18 årig pige skal have støtte ikke kontrol på den måde.
Og jeg tænker også på hvordan din situation er med skole og bolig. Har du mon nogle overvejelser om at flytte hjemmefra eller regner du med at blive hos dine forældre i nogle år endnu. ?
Jeg tænker også at hvis du går i skole eller er i gang med en uddannelse, så er der måske en vejleder som du kan tale med.
Hvis du ikke kan finde nogen som du kan tale med, så kan du ringe til foreningen og tale med en af vores rådgivere.
Mange tanker til dig.
Herdis