01/07/2020
Er det psykisk vold?
Jeg oplever at mit og min kærestes forhold sjældent er godt i mere end et par dage før vi bliver uvenner - når det sker fortæller han mig hvilket forkert og klamt menneske jeg er, at jeg lever i en fantasi verden, at jeg er sindssyg, at jeg kører psykisk terror på ham, at jeg er en nar, en so, en billig skøge der spreder ben, at jeg skal være heldig at have ham for ingen burde sætte sig selv så lavt som han gør med mig.. at hans venner synes jeg er sindssyg.. jeg synes ikke jeg hverken er eller gør de ting han siger, men jeg bliver faktisk i tvivl..
Jeg har altid forsøgt at holde fast i mig selv og modargumentere men han vender altid tingene om. Det er næsten umuligt at sige noget, for det er altid mig der er forkert på den - selvom jeg ellers tager initiativ til at have en ordentlig dialog.
Når det foregår ansigt til ansigt ender jeg ofte med at græde og i sådanne situationer har han det med at samtidig ville være helten der kommer og trøster mig.. hvis jeg vel at mærke ikke svarer ham igen mere. Er det over telefonen er jeg begyndt at forsøge at lukke af ved ikke at svare ham.. men åbner jeg hans beskeder forsøger han få mig til at svare ved at svine mig yderligere til. Svarer jeg ham uden at indgå i diskussionen latterliggør han mine svar, fortæller mig hvor ussel jeg er, at jeg er svag, at jeg giver op, at jeg er ligeglad med ham, at han ikke betyder noget, at jeg ikke elsker ham, at det er som at tale til en dør, at jeg er respektløs mm. Og stopper jeg helt med at svare, kan jeg være sikker på enten at modtage beskeder fra ham hele dagen, der også beskriver ovenstående eller at han blokere mig og trækker sig. Det er lige meget om jeg gør noget eller ikke gør noget. Udfaldet er det samme og det er super drænende. Min energi er dalet voldsomt siden det her begyndte at stå på..
Det hele ender altid med at jeg enten skal bruge flere dage på at undskylde for min opførsel, for hvad end jeg har gjort der var over hans grænse og tigge og bede ham om ikke at gå, samtidig med at jeg skal love at ændre mig og blive bedre - eller ved at han ud af det blå skriver at han
savner mig og elsker mig.. dette skal jeg helst godtage med det samme. Hvis ikke jeg gør, fortsætter han ved at give mig dårlig samvittighed for ikke at tage i mod hans undskyldning.
Jeg har forsøgt at forklare ham hvad det gør ved mig og hvordan jeg har det når han taler sådan til mig og flere gange taget initiativ til at tale tingene i gennem på en ordentlig måde, men det ender som regel også i en diskussion eller med at jeg får af vide at jeg gør præcis det samme ved ham. Bare værre ..
Jeg er ærlig talt i tvivl om det her bare er eksemplet på miskommunikation mellem to mennesker, eller om det faktisk er psykisk vold.. når vi har det godt er han kærlig og sød, men følelsen af at et udbrud er lige om hjørnet hænger hele tiden over mig ..

Svar
Kære du,
Tak for dit brev – det lyder ubehageligt, at dit og din kærestes forhold ikke er godt i mere end nogle dage, før I bliver uvenner. Og det lyder som nogle meget ubehagelige ting, du bliver kaldt. Jeg kan godt forstå du bliver forvirret og i tvivl, hvis du igennem længere tid har levet med skænderier og at blive kaldt forskellige ting. Det er godt, at du kan mærke dig selv, og at du kan mærke, at der er noget galt. Det er ikke meningen, at du skal sige undskyld for at have de følelser du har, eller blive i tvivl om, om det du mærker er ok.
Du skriver, at du er i tvivl om, om der er tale om psykisk vold. Definitionen på psykisk vold er: "Psykisk vold i nære relationer er gentagne handlinger, som nedgør, ydmyger, krænker, manipulerer, truer eller isolerer." Det du beskriver er ikke sundt at være udsat for, selv hvis det kun sker en enkelt gang eller to. Bliver det noget der gentager sig igen og igen så er der tale om psykisk vold. Jeg hæfter mig også ved at du skriver, ”følelsen af at et udbrud er lige om hjørnet hænger hele tiden over mig”. Det er for mig et tegn på at selv på de gode dage er du ikke tryg. Det lyder ikke som om, det blot er miskommunikation i mine øre.
Det er vigtigt, at du siger fra, når du mærker, at din grænse bliver overskredet. Og det er vigtigt at din kæreste kan respektere dine grænser og ikke gør dem forkerte.
Husk at du altid er velkommen til at skrive til os i chatten og få vendt dine tanker og oplevelser. Vi sidder klar hver dag mellem 16-21 og ligeså søndag.
Bedste hilsner
Ida