01/07/2020
Jeg er bange for min far
Jeg er en trans dreng på 15 år hvilket min meget udlandske og religiøse far ik er okay med, lige siden jeg var lille har han virket truende med at smadre mine ting råbe og skælde ud bare vi ik kiggede ham i øjnene, han truer mig også tit og siger jeg er roden til alle problemer i vores familie og jeg er dum og fed og ik kan finde ud af noget som helst, jeg tør ikke engang at være i samme rum som ham bliver nervøs og bange for han vil råbe eller gøre noget, når han er sur går det også altid ud over alle andre og han skal altid råbe og smadre ting og kalde en, en masse grime ting. Han har altid været sådan men efter jeg kom ud som En trans dreng er det blevet værre, og mit humør bliver helt ødelagt tør heller ik sige min mening og er utrolig bange for ham, min mor derimod er meget sød men gør ikke noget ved det, gider ikke engang bo hjemme på grund af ham.

Svar
Kære dreng på 15 år,
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå du bliver bange og nervøs, når din far skælder ud, råber og smadrer ting. Det er ikke i orden at uddele skyld eller skam til sine børn. Det er forældres ansvar at skabe et trygt miljø at vokse op i, så børn vokser op og har det godt med sig selv. Og det er flot, at du på trods af dine oplevelser med din far op gennem din barndom, er i stand til at mærke dig selv, stå ved hvem du er, og skrive herind for at få hjælp.
Jeg vil råde dig til at finde en voksen, som du stoler på, og som kan hjælpe dig. Fordi det jo er sommerferien nu, og lærerene er på ferie, kunne det måske være en ven eller venindes mor/far, en voksen fra en fritidsklub/interesse, hvis du har det.
Hvis du ikke har en voksen, du har tillid til, eller gerne vil have lidt mere rådgivning, vil jeg anbefale dig at skrive til os på chatten, man-fre mellem 16-21 og søndag 16-21. Vi har åbent resten af denne uge og næste uge med, så lukker vi i 3 uger.
Bedste hilsner Ida