12/07/2020
Mor og hendes kæreste
Jeg bor hjemme med min mor og hendes kæreste(han bor der ikke officielt). Hendes kæreste har en generel tendens til at nedgøre, håne, og misbruge hende rent økonomisk. Han har gjort det klart at han syntes jeg er forkælet, og at jeg burde flytte hjem til min far istedet. Min mor har flere gange forsøgt at afslutte forholdet, men han dukker op igen og igen, hun siger selv hun gerne vil stoppe det, men hun ved ikke hvad hun skal gøre. Er der noget jeg kan gøre?

Svar
Kære dreng på 18 år.
Tak for dit brev. Jeg tænker at du er en ansvarlig dreng, der vil din mor det bedste. Og det er i mine øjne det modsatte af at være forkælet.
Det er jo kun din mor, der kan bryde det forhold, eller lade være med at genoptage det. Det er din mor, der skal sige nej til at han kommer på besøg eller kommer ind i jeres hjem. Du skriver ikke om din mor er bange for ham, eller om der er ting ved ham som hun kan lide og om det er derfor han kan komme tilbage.
Jeg tænker om der er nogen som din mor kan tale med ? Gode venner som hun kan tale med og som kan støtte hende til at træffe den beslutning som er rigtig for hende.
Hvis din mor er bange for ham og føler sig truet, kan der findes hjælp på hjemmesiden Vel uden vold. De har et hotline tlf nr. som er anonym: 1888.
Jeg håber at du kan bruge rådene og hjælpe din mor.
Mange hilsner Herdis.