13/07/2020
Bekymret for bror.
Hej
Jeg er en pige på 19 år.
Jeg skriver ind til jer da jeg er bekymret for min lillebror på 15 år.
Jeg og mine søskende har igennem mange år været vidne til at vores far har udført psykisk vold mod ham, ved at råbe og tale nedladende til ham, når det har været rigtigt slem har vores far også kastet med ting gennem stuen.
Det sidste år er min lillebror begyndt at være lidt på kanten af loven og vores far takler det ved at råbe rigtig meget af min bror og taler nedladende til ham og nærmest overvåger ham.
Jeg har altid været bange for at blande mig og ønsker ikke at splitte familien ad, men jeg kan ikke se på mere og er rigtig bekymret for min bror.
Har tænk tanken om at tage ham med til kommunen men er bekymret for hvilke konsekvenser det kan have i familien.
Jeg er enorm påvirket af det til dagligt og ved mine søskende også er rigtig kede af det.
Tak for i er her

Svar
Kære pige på 19 år.
Tak for dit brev og hvor er det flot at du har en stor omsorg for din bror.
At din bror er begyndt at bevæge sig i kriminelle kreds, tror jeg har en stor sammenhæng med hvordan jeres far har nedgjort ham igennem mange år.
Bliver en person udsat for psykisk vold og for trusler, kan personen miste sit selvværd og sin selvtillid. Og hvis man føler sig mindre værd end andre mennesker, kan det blive en let løsning at tage kontakte til andre, der har det på samme måde og det er tit i misbrugs kredse og i kriminelle kreds at man kan finde nogle der har det ligesom en selv. Det er rigtig synd for din bror at han er blevet skubbet i den retning.
Ja du kan henvende dig til kommunen, men dine forældre vil blive kontaktet da din bror er 15 år. Har du mon andre muligheder ? Hvor er jeres mor i alt dette ? Synes hun at det er ok at din bror bliver opdraget på den måde ? Er der anden familien ? Tanter, onkler, bedsteforældre som du kan tale med og som kan hjælpe dig.
Måske kan du sammen med andre i familien tale med din far og få ham til at forstå at den måde han er på overfor din bror skader din bror og gør ham slet ikke til den den søn, som din far ønsker at han skal være, tværtimod.
Og du selv, hvor meget lytter din far til dig ? Vil du kunne tage en snak med ham og forklare at din far opnår det modsatte ved at opføre sig som han gør overfor din bror.
Og er du selv påvirket af at have hørt din bror blive nedgjort i mange år.?
Og du skriver om andre søskende, kan I sammen tale med jeres far og sige at det er skadeligt for bror på 15 år og at det må stoppe.
Jeg håber at du har kunnet bruge rådene og husk at du er velkommen til at skrive til os igen og at til august er der åbnet igen hos os, så kan du også ringe til os og få en samtale.
Mange tanker til dig og til din bror.
Herdis