20/07/2020
jeg er bange for min far
Min storebror slår mig og i røven og syndes ik det er rat har sagdt det til Min mor og far og til ham selv at han skal stop men han stopper ik og min mor og far kan beder lig min bor og søster men min bror og far råber hele tiden jeg er bange for min far

Svar
Kære pige på 13 år,
Tak for dit brev og for at være så åben omkring det der sker derhjemme. Jeg kan godt forstå at du ikke synes det er rart at blive slået og det er godt du siger fra overfor ham efterfølgende. Også at du siger det til din mor og far. Det er altid vigtigt at vi får sagt fra med det samme, når der foregår noget vi ikke kan lide. Så det fortæller mig at du er modig.
Du skriver at din mor og far bedre kan lide din bror og søster, det må være ubehageligt for dig at opleve. Har du prøvet at fortælle det her til din mor? Forældre kommer nogen gange til at gøre forskel på deres børn og det skaber en masse følelser, blandt andet føler vi os mindre værd.
Det vil være godt for dig at få talt med nogen om alt det her du oplever, også dét at du er bange for din far. Det er helt naturligt at blive bange, når vi bliver råbt af eller vi hører vores forældre råbe. Ofte er de slet ikke klar over at det gør os bange. Jeg synes du skal prøve at tale med din mor til at starte med og ellers ringe, sms eller chatte til BørneTelefonen på tlf. 116 111 og få noget støtte til at gennemgå det du oplever. Vi holder sommerferie lukket indtil d. 3. august, og du er selvfølgelig velkommen til at kontakte os igen.
Kærlig hilsen,
Nita