25/07/2020
Jeg bliver mobbet og slået af min familie
Jeg føler mig ikke tryg i hjemmet da jeg bliver mobbet af min familie og bliver slået, jeg får skylden i alt, jeg bliver truet med at blive taget til psykolog og alt muligt. Jeg har mange ar i mit krop. Har ingen at snakke med og vil gerne bo med en anden familie eller bare bo sammen med en eneste voksen. Please hjælp, jeg har det ikke godt

Svar
Hej pige på 14,
Tak for dit brev. Det er godt at du rækker ud efter råd, når du føler dig utryg. Med det du beskriver, kan jeg godt forstå at du føler dig utryg. Det er forældrenes ansvar at skabe tryghed i hjemmet, og jeg tænker at det måske er det de forsøger, ved at tilbyde psykologhjælp, selvom måden de gør det på ikke får det til at føles sådan. Nogle gange når forældre ikke ved hvad de skal gøre og de bliver frustrerede, har de ikke lært hvordan de skal håndtere det på en ordentlig måde og så er de nødt til at få hjælp udefra. Og det kan sagtens være i form af en psykolog eller lignende. Uanset hvad deres intentioner er, vil det være godt for dig at få kigget på de mange ar du har fået i dit korte liv, nu hvor du selv nævner at du ikke har nogen at snakke med.
Det er vigtigt at vi har nogen at være fortrolige med. Så hvis du altid føler dig utryg, forstår jeg godt dit ønske om at bo hos en anden familie. Er der nogen omkring dig, nogle voksne, du føler dig tryg ved? Det kunne være en onkel eller en venindes forælder. Hvis ikke, vil jeg igen bede dig overveje muligheden for at starte hos en psykolog. Selvom det kan være svært at åbne sig, når man er blevet svigtet som dig, kan det give dig muligheden for at få nogle værktøjer, så du bedre kan håndtere alle de følelser der er involveret, når man bliver mobbet og slået derhjemme.
Ellers har du også mulighed for at kontakte Børns Vilkår. Her kan du få hjælp fra en bisidder fra Børns Vilkår. En Bisidder er en som kan gå med dig op på kommunen, og fortælle om de problemer, du oplever derhjemme, så kommunen kan hjælpe dig. Du kan læse mere om bisiddere på BørneTelefonens hjemmeside, www.bornetelefonen.dk Du kan også ringe til Bisidderne på tlf. 35 55 55 59 og fortælle dem om dit problem eller ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111. Så kan de hjælpe dig.
Vi er også tilgængelige igen på chatten og tlf. fra d. 3 aug. her hos Bryd Tavsheden.
Jeg håber du atter engang viser dig selv hvor modig du kan være, ved at række ud efter hjælp endnu engang, så du kommer tættere på et liv uden vold.
Alt det bedste,
Nita