14/03/2019
Jeg er usikker på om jeg har været udsat for psykisk vold
Hej, jeg er 17 år og har været stille i over et år nu med hvad jeg har været igennem, og har været usikker på om jeg har været udsat for psykisk vold eller ikke. Jeg er stadig i tvivl idag, og meget usikker omkring forhold og hvorvidt det hele var min skyld. Men jeg håber det er okay at jeg deler \\\'\\\'min historie\\\'\\\', da jeg bare har brug for at skrive det et eller andet sted til nogen. Jeg startede med at komme sammen med en ved navn \\\'\\\'Bent\\\'\\\' i 6 klasse, og helt indtil starten af 10 klasse. Bent var rigtig sød i starten, og jeg var rigtig glad for forholdet. Men senere hen da vi begyndte i skole sammen, og begge blev ældre, begyndte Bent at blive meget kontrollerende. Jeg måtte ikke være sammen med drenge i fritiden, på vej hjem fra skole, eller snakke med nogen drenge i længere tid - det blev så slemt at hvis jeg kiggede for længe på en dreng eller omvendt, troede han jeg var vild med personen. Bent var også meget afvisende. Han kunne gå fra at være kold en hel dag vi var sammen, til pludselig at blive mega kærlig når vi havde \\\'\\\'været sammen\\\'\\\', eller det gik skidt i vores forhold. Når jeg skrev til Bent om nogle af de ting jeg syntes han ikke kunne være bekendt, vendte han det altid over på mig, så jeg fik skyldsfølelse, eller jeg fik fortalt at jeg var \\\'\\\'barnlig\\\'\\\' og en masse andre ting der var galt med mig - hvilket altid resulterede i at jeg sagde undskyld og begyndte at tvivle på mig selv. Når jeg prøvede at slå op med Bent, resulterede det i voldsomme udfald, med b.la ham der smadre sin hånd ind i en væg, og græder til ham der kommer hjem til mig med kæmpe cutte mærker på hans arme, og uendelige mange beskeder, som gjorde at vi altid kom sammen igen, og jeg fortalte ingen om det, da jeg ikke troede andre ikke ville kunne forstå. Den første fest jeg tog til, gjorde jeg uden at fortælle Bent det, da jeg vidste han bare ville sige at jeg ikke skulle med, og blive sur. Jeg tog derfor til festen, og da jeg kom i skole dagen efter, tog jeg hjem i frikvarteret for at hente en sodavand. Jeg skrev til Bent at han kunne gå mig i møde, så vi kunne følges tilbage til timen. Da jeg mødte Bent var han helt stille. Han havde hørt at jeg havde været til fest, og blev utroligt sur, så han tog fat i min arm, og smed min cykel væk. Jeg begyndte så at græde imens han gik væk, men han kom tilbage og hjalp mig med cyklen og sagde undskyld. Da vi kom hen til trapperne i skolen, og jeg troede det værste var slut, fik han pludselig et blik i ansigtet jeg aldrig har set før, han tager fat i min arm hårdt, og giver mig så en lussing. Noget jeg aldrig glemmer : han spørger mig \\\'\\\'Er du bange for mig?\\\'\\\' hvor jeg svarer ja, og han siger så \\\'\\\'godt, det skal du også være\\\'\\\'. Bent begynder så at græde og sige undskyld, hvori jeg trøster ham og siger det er okay. Jeg vælger at tilgive Bent, og kunne godt selv se at det var min skyld at jeg ikke havde fortalt ham om festen. - Hvordan kommer jeg ud af forholdet? Senere hen finder jeg ud af at Bent har været mig utro med en anden pige, og jeg tror inderst inde på det, men vælger at holde ved Bents forklaring - som var en løgn. Forholdet går ikke særligt godt, og jeg skal til min første klassefest, hvor jeg bliver så fuld at jeg ender med at kysse med en fra min klasse. Dagen efter hvor jeg skal fortælle Bent det, får jeg pludselig et opkald fra ham, og han råber ind i telefonen, om det er rigtigt det med kysset. Jeg svarer ja, og han siger så \\\'\\\'Jeg kommer nu ***** og jeg skyder først din hund, så din lillebror, og jeg håber du er bange\\\'\\\' han truer mig, og jeg bliver så bange at jeg ringer til min mor og tager min hund og lillebror, og flygter over til min mormor og morfar, hvor min mor så ringer til Bent, og får ham til at slappe af. Bent begynder at græde, og min mor og jeg tager over til Bents forældre, hvor vi ale 4 beslutter at stoppe forholdet. Den dag idag er det kun min mor der ved noget af det der sket, og jeg har haft en masse tanker jeg har tænkt igennem, som jeg aldrig har turde spørge nogen om. -Hilsen pigen der er et bedre sted nu.

Svar
Kære pige på 17 år. Tak for dit brev og din beskrivelse af dit forhold. Det er en meget fin og rigtig beskrivelse af hvordan et forhold kan udvikle sig i en dårlig retning. Vi har talt med mange unge, der har oplevet et forhold der langsom begynder at indeholde kontrol med venner, særlig af det modsatte køn, det kan også være kontrol af tøj. Og så bliver det kontrol af fester. Derefter kommer volden og truslerne. Og ofte er gerningsmanden ked af sin egen handling, fordi det jo handler om at personen selv har det dårligt og ikke får talt med nogen om sig selv, men sætter fokus på den andens adfærd som grunden til det hele. Jeg bliver så glad for at læse at du nåede en grænse hvor det måtte slutte. At din lillebror og jeres hund blev brugt til at true dig var grænsen for dig. Og så flot at du kunne tale med din mor og at hun handlede så hurtigt. Og dejligt at læse at du er et andet sted nu. Du kan skrive til vores chat hvis du har brug for at spørge om og fortælle flere ting fra det forhold som du engang var i. Held og lykke fremover. Mange hilsner
Herdis