13/08/2020
Psykisk vold
Jeg har det psykisk dårligt pga. min far. Nedgørelserne, diskussionerne og alle de kommentar om at jeg ikke kan finde ud af noget, ikke er klog som alle de andre, ikke er en kvinde fordi jeg ikke går i kjole... Det ødelægger mig og jeg har ingen ide hvordan jeg skal håndtere det. Når jeg prøver at tale med ham om det er jeg ikke optaget godt nok fordi jeg prøver at argumenter med ham. Vil meget gerne flytte ud så jeg kan blive selvstændig, men har økonomien til det, og det ville ende i kaos alligevel hvis jeg bare nævnte at jeg ville flytte.

Svar
Kære pige på 21
Tak for dit brev. Ud fra det som du fortæller, at du oplever med din far, kan jeg godt forstå at du har det psykisk dårligt.
Jeg kan godt forstå det må være svært, hvis du ikke kan tale med din far om hvordan du har det. Er der nogen anden du kan tale med om det, som derefter ville kunne henvende sig til din far, og fortælle ham hvad det gør ved dig?
Jeg tror også som du skriver, at det kunne være godt for dig at flytte, Jeg tænker dog at når den dag kommer hvor det kan lade sig gøre, at du kunne vente med at fortælle din far om det, til lige inden du skal afsted, så det ikke ender i kaos.
Jeg tænker også, at hvis du har mulighed for det, kunne det være rigtig godt for dig at bearbejde de følelser, som du har i forbindelse med din far, en god måde at gøre det på er terapi, det kunne være hos en psykoterapeut.
Jeg håber det kan hjælpe dig, så du kan få det bedre:)
Nicolaj