31/08/2020
Far drikker og lyver om mor
Hej jeg er en dreng på 16 år.
Min far og mor er blevet skilt for næsten 2 år siden nu, men min far har et inderligt had for hende.
Han har flere gange vist aggressiv adfærd mod hende og har flere gange råbt ad hende og kaldt hende navne.
Jeg kan nævne flere gange hvor han har opsøgt hende for at råbe ad hende fordi han er sur.
Hvergang ham og min mor kommer op og skændes om noget skal han altid forklare mig det (måske også min lillebror) at det han gør er okay og han vil begynde at græde og sige han har det hårdt og savner os og hvordan vi vil have det hvis det var os der blev nedgjort og trådt på (hvilket min mor ikke har gjort).
Han vil også nogengange bringe fortælle os nogle ting som vi ikke bør vide om de er sande eller ej.
Han har prøvet at blive fuld foran os hvor han endte med at råbe og sige ubehagelige ting til os om familie og venner og hvordan vi opførte os, min mormor endte med at hente os og han kom på nogle piller der gjorde han ikke kunne drikke (det skete for 4 måneder siden). Nu er han fuld igen men mere lalleglad, men jeg kan ikke lade værd med at føle noget er forkert hved det, men har heller ikke lyst til at skrive det til nogen da jeg ikke vil miste min far eller vil have min lillebror på 10 skal miste sin far.
Så mit spørgsmål er hvad skal jeg gøre?

Svar
Kære dreng på 16 år,
Tak for dit brev og for din tillid. Det kræver mod at række ud. Som du jo så fint beskriver, er der lige nu mange store følelser på spil i jeres familie. Og da du fortæller at din mor og far er blevet skilt for to år siden, formoder jeg, at det er noget du/I har levet med et stykke tid?
Jeg kan så sandelig godt forstå, hvis du reagerer kraftigt på at din far er fuld, siger grimme ting ect. omkring dig, din mor og din lillebror. Det lyder til at han (endnu) ikke har fået gode redskaberne til at passe godt på sig selv, og derfor heller ikke på jer. Det gode er, at det lyder til at du er ret skarp ift. at gennemskue det, når han lyver og forsøger at manipulere med dine tanker og følelser, også ift. din mor. Jeg tænker at dit mentale overskud kommer jer alle sammen til gode, da du formår at holde plads både for din mor og din far i dit hjerte. Kan du se hvordan du i virkeligheden viser din far vejen frem - selvom han måske ikke kan tage det ind lige nu?
Det er vigtigt at holde fast i, at du har brug for at en voksen tager ansvar i den pressede situation I jo alle befinder jer i jeres familie. Du spørger hvad du kan gøre. Sagen er den, at du ikke kan ændre din fars adfærd. Som du beskriver det, har han brug for yderligere professionel hjælp udefra, hvilket han jo selvfølgelig også kun får fordel af, hvis han selv ønsker det.
Er der en voksen i din nærhed, som du i fortrolighed kan fortælle om dit dilemma? Bare det at få sagt tingene højt og at have en der kan lægge øre til kan give en ny klarhed i sig selv.
Derudover er der fx Tuba, der hjælper unge der er vokset op med forældre der misbruger alkohol. Du kan finde deres chat på tuba.dk. Chatten holder åbent mandag-torsdag kl. 18-22. Og hvis du ønsker samtaler, kan du kontakte dem via deres kontaktformular på hjemmesiden. Der kan være ventetid på samtaleforløb hos dem, men chatten er ihvertfald åben ugentligt.
Du er selvfølgelig også velkommen til at kontakte os i chatten mandag-fredag kl. 17-20. Vi vil mere end gerne chatte videre med dig om dine handlemuligheder ift. at få passet bedst muligt på dig selv.
Alt det bedste herfra,
Maria