02/09/2020
Min far råber og slår
Hej.....
Jeg har en far som råber meget hvis at vi ikke hører efter eller hvis vi ikke gør som han vil have. Den anden dag der skulle vi spænde såmaskinen for og så fordi at jeg ikke kunne finde ud af at bakke lige tilbage, så blev han mega sur og kaldte mig dum og simpelthen svinede mig sådan til.
Jeg kan ikke blive ved med at holde til at han skal snakke sådan til mig og at han slår. Please hjælp. Jeg hjælper ham altid udover når jeg skal til håndboldtræning ellers står jeg på pinde for ham og det er takken jeg får, tæsk og skæld ud
Hilsen en trist og desperat pige

Svar
Kære pige på 15,
Hvor er det sejt at du skriver til os! Jeg kan sagtens forstå at du føler dig trist og desperat.
Du skal vide at det du fortæller bekymrer mig og at det er rigtig vigtigt, at du får hjælp til at ændre din situation.
Din fars opførsel lyder meget ubehagelig og ikke spor kærlig eller omsorgsfuld. At han kalder dig dum og sviner dig til, bare fordi du begår en fejl, er meget uhensigtsmæssigt og må være enormt frustrerende for dig! Vi laver alle sammen fejl en gang i mellem, og i de situationer har man jo brug for at blive mødt med opmuntring og støtte og ikke skældud og grimme ord. Hvis man systematisk bliver udsat for skæld ud og grimme ord, er det, det man kalder psykisk vold, hvilket aldrig er okay og faktisk for nylig er blevet gjort ulovligt på linje med fysisk vold. Du skriver også at din far slår dig. Hverken fysisk eller psykisk vold er under nogen omstændigheder acceptabelt og det er også er ulovligt og kan straffes efter straffeloven. Alle fortjener at leve et liv uden vold, uanset typen af vold.
Jeg lægger mærke til, at du skriver "vi" når du beskriver hvem din far råber af. Har du også søskende? Uanset hvad så synes jeg, at du skal fortsætte din modige beslutning om at søge hjælp og skal tage kontakt til nogen der kan hjælpe dig med at sætte en stopper for volden, både for dig og dine eventuelle søskendes skyld. Er der en voksen du har tillid til, som du kan fortælle om hvad du oplever derhjemme? Evt. et familiemedlem, en lærer eller en helt anden som du stoler på?
Ellers har du også mulighed for at kontakte Børns Vilkår, hvor du kan få hjælp og få en bisidder. En bisidder er en som kan gå med dig op på kommunen, og fortælle om de problemer, du oplever derhjemme, så kommunen kan hjælpe dig. Du kan læse mere om bisiddere på BørneTelefonens hjemmeside, www.bornetelefonen.dk. Du kan også ringe til Bisidderne på tlf. 35 55 55 59 og fortælle dem om dit problem eller ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111.
Du har også altid mulighed for at ringe ind til os hos Bryd Tavsheden på +45 20 67 05 06 hver dag mellem kl. 17-20. Her vil du kunne snakke med en rådgiver, så vi kan gå mere i dybden omkring hvad du oplever og rådgive dig yderligere.
Du skal også vide at Joannahuset findes, hvilket er et anonymt børne- og ungekrisecenter, hvor man altid kan komme og overnatte, få et måltid mad eller få rådgivning af fagprofessionelle om sin situation. Det ligger godt nok i København, som måske er lidt langt fra dig, men det er meget godt at vide at stedet findes, hvis man pludselig står i en situation hvor man ikke kan være derhjemme.
Til sidst vil jeg rose dig for at tage kontakt til os. Det fortæller mig, at du er en fornuftig og klog ung pige, som har et ønske om forandring i din hverdag. Det er rigtig sundt at række ud efter hjælp når man føler sig utryg og det skal du blive ved med!
Jeg håber, at du kan bruge noget af det jeg har skrevet, til at finde en løsning på din hjemmesituation. Og du er altid velkommen til at ringe eller skrive til os på chatten, så du får den hjælp du fortjener.
De bedste hilsner
Linnea