02/09/2020
Min kæreste er begyndt at blive mærkelig
Hej, min kæreste på og jeg har været sammen kun i ca. 2 måneder og har ser hinanden et par gange om ugen siden... men den sidste er han begyndt at blive lidt mærkelig, han sender billeder af mig selv fra mine sociale medier og fortæller at jeg er grim, og at jeg ihvertfald ikke skal se sådan ud når vi er sammen... han har også sagt at jeg ikke må være venner med en af mine drenge venner (kendt ham i 14 år) bare fordi han er en dreng, og for den sags skyld må jeg ikke være sammen med nogen dreng alene. Han skriver til mig hver gang vi skal mødes at jeg skal huske at tage noget pænt tøj på, make up og ikke ligne en grim en??? Han vil ikke møde mine venner... han skriver til mig når jeg er ude, fx med min familie hvor jeg, hvem jeg er sammen med osv.. Når jeg så skriver til ham at jeg ikke kan skrive nu, så fortæller han mig senere når vi taler i telefon at jeg skal skrive en grund til ham hvorfor jeg ikke kan skrive med ham osv. og at jeg sagtens kan bruge 5 min på det. Jeg må i øvrigt ikke være fuld, gå til fest eller på nogen måde gøre mig til over for andre? Han fortæller også at det er mig der er kvinden så jeg skal kunne lave mad, gøre rent og være der når han vil have det... Han fortæller også at hvis jeg ikke passer på med at drille ham (når vi har det sjovt osv) så skal jeg passe på at han ikke giver mig en på siden af hoved?.. og til sidst, hvis han bliver sur eller skriver noget underligt osv. og jeg spørger hvorfor og hvad der er sket eller noget, er det altid min skyld, selvom det er ham der er noget galt med... vil gerne slå op med ham, men er bange for han bliver sur og ved han vil skyde skylden på mig...
Mvh forvirret pige på 19 år...

Svar
Kære pige på 19,
Hvor er det godt at du skriver herind!
Med den opførsel din kæreste udviser, kan jeg godt forstå, at du har lyst til at slå op med ham. At han kritiserer dit udseende, dikterer hvem du må ses med og vil bestemme hvordan du skal se ud og hvad du må lave, det er alt sammen en meget usund og kontrollerende adfærd han udviser.
Du skriver, at i har været kærester i kun ca. 2 måneder. Det bekymrer mig derfor, at din kæreste har sat så mange regler for dig på så kort tid. Det må føles meget frustrerende at være i. Du skal vide, at det ikke er dit ansvar, at han er jaloux! Det er hans eget ansvar at få arbejdet med de følelser. Du kan ikke ændre på ham, det kan kun han. Men du kan eventuelt prøve at spørge ham, om han har lyst til at arbejde med sin jalousi? Hvis han ikke har det, så er det op til dig at bestemme, om hans opførsel er noget du har lyst til at leve med.
Jeg vil i hvert fald gerne rose dig for at skrive til os. Det fortæller mig, at du er en fornuftig og eftertænksom pige, som ønsker en forandring. Du har tydeligvis en mavefornemmelse omkring hvad der er bedst for dig at gøre og jeg vil opfordre dig til at følge den følelse. Det er sundt at lytte til sin mavefornemmelse når man mærker den, fordi vi oftest godt ved hvad der er bedst for os selv.
Jeg kommer til at tænke på, om du har delt dine tanker med nogen som du stoler på? Jeg tænker, at det kunne være rart for dig at have nogen at snakke med, om det du oplever, så du ikke skal være alene om at tage beslutningen. Kunne det tænkes, at du har en veninde, eller en anden du har tillid til, som du kan øve dig med? I kunne evt. prøve at forestille jer en måde hvorpå du kunne fortælle ham, at du ønsker at slå op og på den måde øve dig på hvad du vil gøre, i tilfælde af at han bliver sur, når du fortæller det.
Du har også altid mulighed for at ringe ind til os hos Bryd Tavsheden på +45 20 67 05 06 eller skrive i chatten i hverdagene mellem kl. 17-20. Her har du mulighed for at snakke med en rådgiver, som kan vejlede dig og give dig nogle gode redskaber til at håndtere den situation du sidder i.
Jeg håber at du finder den løsning der er bedst for dig og at mit svar kan være med til at hjælpe dig lidt på vej!
De bedste hilsner
Linnea