11/09/2016
Det har helt klart haft nogle konsekvenser for mig
Hej jeg er en kvinde på 20 år. Jeg er opvokset i et utrygt hjem med to kærlige forældre som jeg har et godt forhold til i dag. I mange år har de sloges, skændtes og det er nogle gange gået så vidt så jeg var sikker på de en dag kunne dræbe hinanden. Jeg har altid haft et behov for at være til stede i disse situationer (har aldrig tilkaldt politi, kun truede med det). Mine naboer har tilkaldt politiet, men der har aldrig været nogen som har spurgt om jeg var okay. Påtog mig en voksen rolle og sørgerede altid for at min lillebror, mor og far var okay. Jeg er ikke selv blevet slået. Få situationer er der blevet kastet ting efter mig, skubbet til mig og er blevet nevet. Udover det blev der råbt ekstremt meget i min barndom, så jeg blev helt følelseskold til tider. Det har sat sine spor på mig psykisk den dag i dag. Jeg har aldrig fået hjælp og har aldrig sagt det til nogen som kunne hjælpe. Når jeg tænker tilbage eller snakker med min far er der rigtig mange ting jeg ikke kan huske. I dag lever jeg stadig med en tvivl om det der har været sket har været så slemt som jeg \\\'\\\'tror\\\'\\\'. Det har helt klart haft nogle konsekvenser for mig, jeg har fx. svært ved at knytte mig til andre mennesker. Jeg kunne godt bruge en større viden omkring hvilke konsekvenser psykisk og fysisk vold giver og hvad man kan bruge af værktøjer?

Svar
Kære pige på 20 Tak for dit brev. jeg kan godt forstå dit behov for at vide mere og konsekvenserne af fysisk og psykisk vold. Der er heldigvis rigtig meget god litteratur tilgængeligt på nettet. Såvel på vores hjemmeside, men også på de hjemmesider, vi linker op til. Men jeg tænker også, at du vil kunne have godt af at få bearbejdet dine grimme barndomsminder sammen med en professionel psykolog, som har forstand på vold i barndommen. jeg vil foreslå, at du besøger den hjemmeside, der hedder www.lokk.dk Det er krisecentrenes hjemmeside, og her kan du finde adresser og telefonnumre på krisecentre over hele landet. ring til det krisecenter, der er nærmest dig og hør om de kender en god psykolog i dit område, som de kan anbefale til særligt dine behov. Held og lykke med det og pas rigtig godt på dig selv.
De varmeste hilsner
Anne