04/09/2020
Jeg har det virkelig dårligt her hjemme
Hej.
Jeg har det virkelig dårligt her hjemme og har snakket med en masse voksne på skolen, som vil have et møde med mig og min far. De vil have at jeg fortæller min far at skolen vil ringe til ham, men jeg kan ikke snak med ham, selvom han siger jeg SKAL snakke med ham om alt.
Jeg kan hellere ikke sige fra. Når vi skal nogle steder så kan min storebror sige at han ikke vil med, men jeg bliver tvunget med til alt.
Jeg har selvmordstanker og har cuttet et par gange. Hjælp, jeg kan ikke mere.

Svar
Kære pige på 15,
Hvor er det godt at du skriver til os! Det at du rækker ud efter hjælp, fra både de voksne på din skole og os, fortæller mig, at du er en stærk pige som reagerer på sin mavefornemmelse. Bliv ved med det!
Jeg kan godt forstå din frustration over din situation og jeg er ked af at høre, at du har selvmordstanker og har cuttet. Det er meget alvorligt og det er vigtigt at du får hjælp til at få det stoppet. Det er så godt at du har fat i lærerne og hold fast i at de skal hjælpe dig.
Hvis du får brug for mere hjælp så kan vi anbefale dig at ringe til Livslinien på +45 70 201 201, alle dage mellem kl. 11-05 eller skrive på deres chat mandag og torsdag fra kl. 17.00-21.00 og lørdag fra kl. 13.00-17.00 via Livslinien.dk. Hos Livslinien er de rigtig dygtige til at rådgive om selvmordstanker og kan hjælpe dig når de tanker opstår.
Der er også hjælp at hente hos LMS (Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade), som tilbyder mange forskellige former for rådgivning. Du kan ringe til deres telefonrådgivning, chatte, sms'e eller maile med dem, eller du kan komme ind til en personlig rådgivningsamtale i en af deres 5 lokale rådgivninger. Hvis du bor langt fra en rådgivning, kan du benytte dig af videorådgivning. Du kan læse mere om de forskellige muligheder på deres hjemmeside lmsos.dk.
Du er også altid velkommen til at ringe eller skrive til os her hos Bryd Tavsheden, for en uddybende snak om din situation derhjemme. Vores tlf. nr. er +45 20 67 05 06 og vi har åbent man-tors mellem 17-20.
Linnea